Ensinnäkin uuden nimen kanssa on oltava tarkkana: se ei ole
Mercedes-Benz vaan Mercedes-AMG GT. Tämä viimeistään paljastaa, että Stuttgart
on lähtenyt tosissaan kahlaamaan uusille vesille. Kohteena on epäilemättä
Porsche 911 ja sen lukuisat eri versiot. Jonkinlaisena edeltäjänä pidettävä SLS
ei oikein ihan osunut Porschen territoriolle ollen selvästi tehokkaampi ja
kalliimpi kuin Turbo. Jaguarin tuore F-Type osuu ehkä parhaiten uuden GT:n
tappolistalle, miksei myös vanha kunnon Corvette. Mutta Audilla ja Bemarilla ei
ole mitään sanottavaa tähän kisaan...
Muodoissa on hieman lainaa SLS-mallista, sekä alkuperäisestä
Lokinsiipi-Mersusta, mutta muuten GT näyttää todella vähän Mersulta. Ovetkin
ovat taas perinteistä mallia. Mittasuhteet ovat todellakin nimensä veroiset,
keula on käsittämättömän pitkä ja ohjaamo sijaitsee normiauton takapenkin
kohdalla. Todellista kokoa on pelkistä kuvista erittäin hankala hahmottaa.
Penkkejä GT:ssä on vain kaksi.
On oikeastaan aika fiksu veto tehdä selvä pesäero SLS-malliin.
Aidoilla lokinsiipi-ovilla ja viimeisellä vapaastihengittävällä AMG-veekasilla
varustettu SLS varmistaa näin todellisen klassikon aseman. GT on pienempi,
kätevämpi ja ystävällisempi kaupunkiliikenteessä. Silti se on vähintään yhtä
nopea radalla ja kiihdytyssuoralla. Ja saattaa käydä niin, kun SLS oli SLR:ää
puolet halvempi, GT höylää hinnasta pois vielä ainakin sata tonnia.
Moottorit ovat nykyaikaistuneet ja vaihtoehtoja on kaksi. V8
on tilavuudeltaan neljä litraa ja turboja on kaksi kappaletta. GT S-mallin teho
on 510 hevosvoimaa ja perusmallissa niitä on viitisenkymmentä vähemmän.
Manuaalia ei saa, sillä seitsenvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko on ainoa
vaihtoehto. Täten ilmoitettu 3,8 sekunnin kiihtyvyys sataseen on helpompi
saavuttaa kuin ilmoitettu alle kymmenen litran yhdistetty kulutus...
© Mercedes-Benz |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti