Caradise on ehtinyt fiilistellä Mazdan kaksipaikkaisen
roadsterin jo taivaisiin asti, mutta nyt on uuden sukupolven aika.
Legendaarinen malli täyttää tänä vuonna 25 vuotta, ja mikä olisi paras tapa
juhlistaa sitä, kuin tuoda esille neljäs sukupolvi kolmella mantereella yhtä
aikaa. Maailman myydyintä roadsteria on valmistettu yli 950 000 kappaletta,
ja uusi sukupolvi rikkoo miljoonan rajan viimeistään ensi vuonna.
Vanha henki on säilynyt, mutta muotoilussa on menty kokonaan
uuteen suuntaan. Kuvissa se näyttää edeltäjäänsä pienemmältä ja lyhyemmältä.
Perä on nyt paksumpi, ja ovaalin muotoiset takavalot ovat toistaiseksi
historiaa. Niin valoissa kuin muodoissakin on enemmän särmää ja kulmaa. Olemus tuo jollain tavalla mieleen BMW Z4:n ensimmäisen sukupolven. Kauniisti
sanottuna ulkonäkö vaatii pientä sulattelua...
Onneksi tekniikassa ei ole otettu harppauksia nykyaikaan.
Takaveto on säilytetty, tottakai, eihän muuten samanlaista ajamisen hauskuutta
ja Mazdan mainostamaa kuskin ja auton yhdeksi tulemista pystyisi toteuttamaan.
Painoa on höylätty pois jopa sata kiloa edeltäjästä! Tietoja moottoreista ei vielä
ole saatavilla, mutta suuria muutoksia ei ole luvassa, joten (toivottavasti) ilman
turboa mennään nykyisessäkin mallissa.
© Mazda |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti