sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Classic Sportscar Concours D'Elegance

Tänä vuonna 20. Classic Sportscar Concours D’Elegance on jo yli vuosikymmenen ollut mielestäni autotapahtumien vuotuinen kohokohta Suomessa. Ja varmaan yhtä pitkään olen unelmoinut autosta, jolla voisin ajaa kartanon nurmirinteille näytille. Tänä vuonna se on vihdoin mahdollista! Saas nähdä kuinka käy, kelpuutetaanko pieni MX-5-juhlamallini klassisten urheiluautojen aateliseen joukkoon.

Pääsin itse asiassa jo yhtenä vuonna parkkeeraamaan Ford Probeni komeaan erikoisautojen riviin, mutta se sijaitsi yleisöparkin tuntumassa, vähän niin kuin puolittain urheiluautojen joukossa. Tällä kertaa liikenteenohjaajia ei vielä kymmeneltä näkynyt, joten kiersin vain pokkana Mazdani pihan sivuosaan, minne yleensä ei kertyisi ihan niin kalliita ja eksoottisia urheiluautoja. Eipä siellä muutenkaan mitään valvontaa ollut. Yleisöltä tulee sitten happamia katseita, jos joku liian tavallinen auto yrittää urheiluautojen sekaan. Toisaalta nyt varsinaiselle yleisöparkille jää jonkun verran selviä urheiluautoja, kuten Alpine A310, tai vastaava 10-vuotisjuhlamalli kuin minullakin.

Upeiden autojen määrä jaksaa hengästyttää vuosi toisensa jälkeen, vaikka olen paikalla jo ties kuinka monennen kerran. Ferrareja 26, Porscheja vähintään saman verran, kuusi Lotusta, neljä Lamborghinia ja niin edelleen. Eikä tänä vuonna edes ollut mitään erityistä! Toki lisääkin mahtuisi; Amerikkalaisia sportteja alkaa vähitellen kerääntyä myös Corvetteiden lisäksi, mutta japanilaisia urheiluautoja voisi olla vielä paljon enemmänkin. Suurin osa autoista on tällä hetkellä siis eurooppalaisia.

Teemavuosien osalta tarjonta tosin jäi laihaksi. Tapahtumassa juhlittiin 50-vuotiaita Alfa Romeo Spideria, Fiat 124 Spideria sekä Lamborghini Miuraa. Fiateja saapui edes muutama, muttei sentään ihan uusinta mallia. Alfa Romeo Spidereita vaivaantui paikalle tasan yksi, eikä sitäkään huomattu. Ruotsista lainattu punainen Miura sen sijaan häikäisi kartanon edessä kunniapaikalla! Teemavuodet ovat muutenkin olleet aika hataralla pohjalla viime aikoina; eikö kerhot ole halukkaita lähettämään autoja Turun saaristoon vai eikö informaatio vain kulje?

Mutta kuitenkin, jotenkin Antti Wihanto kattavine verkostoineen onnistui taas haalimaan paikalle häikäisevän määrän uutuuksia, joita ei ole tässä maassa ennen julkisesti esiintynyt. Vironkilpiset, mutta suomalaisomisteiset Alfa Romeo 8C Competizione sekä McLaren MP4-12C ovat kansallistekoja, vaikka eivät olekaan tuoneet autoveroa Suomeen. Mersun ja Ferrarin maahantuojat olivat hekin edustavana!

Sokerina pohjalla Ilkka Brotheruksen äärettömän (noin 10 miljoonaa euroa??) arvokas ja suomalaisen kilpailuhistorian omaava Ferrari 250 GT Competizione Tour de France on vihdoin saatu elvytettyä ajokuntoon. Pääsin näkemään sen sattumalta viisi vuotta sitten miehen 60-vuotispäivillä salaisessa piilopaikassa, jossa sijaitsee käsittääkseni Suomen hienoin ja kallein yksityinen autokokoelma. Onneksi tämä sinivalkoinen Scuderia Askolinin Ferrari on säilynyt Suomessa, ja tarjoaa ikimuistoisia kokemuksia täällä kylmässä pohjolassa.

Palkittuja autoja oli taas runsaasti, muiden muassa kaikki edellä mainitut. Sanomatta lienee selvää, että aikoinaan soraralleissakin käytetty Ferrari 250 GT otti Best of Show-palkinnon. Avoautojen luokan ykkönen oli sympaattinen vuoden 1910 Stoewer.

Unelmat ovat näköjään tehty toteutettaviksi. Toisaalta taas tuli huomattua, että autojen suhteen ylärajaa ei ole olemassakaan. Kannattaa siis olla tyytyväinen siihen, mitä itsellä jo on. MX-5 sopi sulavasti Classic Sportscar Concours D’Elegancen monenkirjavien urheiluautojen joukkoon. Palkintoja ei tällä heru, mutta on kieltämättä ainutlaatuinen tunne tarkkailla sivusta, miten yleisö hämmästelee ja jopa kuvaa omaa pientä klassikkoani muiden kalliimpien ohella. 
© Caradise 2016
 

perjantai 10. kesäkuuta 2016

Keskari Cruising

Olen silloin tällöin pyöritellyt päässäni ideaa järjestää vielä joskus pelkästään avoautoille suunnattua tapahtumaa. Tällaista ei nimittäin ole Suomessa ollut. Mutta nyt myönnän olleeni väärässä jo kymmenen vuotta. Sillä näin mones kerta on tämän kesäkuun Keskari Cruising. Se on siis Keski-Uusimaa-lehden järjestämä kokoontumisajo avoautoille.

Valitettavasti vain tällä kertaa kesäkuun kirous yllätti ja tapahtuma osui kesän todennäköisesti kylmimpään päivään. Lähdin kuitenkin optimistina Hämeenlinnasta matkaan Mazdallani, ja moottoritieltä päästyäni uskalsin laskea katon alas. Sadetta ei onneksi tullut kuin vasta myöhään illalla paluumatkalla kotipihaa lähestyttäessä. Itse tapahtuman aikaan Tuusulanjärven ympäristöä koristi komea auringonpaiste. Kaukaa viisaana toki otin talvikäyttöön sopivan avoautoilijan nahkatakin päälle, eikä kylmä tullut kuin vähän päälaesta.

Keski-Uusimaan pääkonttorin parkkipaikalle kerääntyi kelistä huolimatta toistasataa rätti-, targa- tai jopa haitarikattoista ajoneuvoa. Avoautoja oli siis joka lähtöön: Perus-Escorteista siipimallisiin Cadillaceihin ja kaikkea siltä väliltä. Amerikkalaisilla autoilla oli kieltämättä pieni ylivalta, mutta myös euromalleja oli jonkun verran. MX-5 sopi näyttelyyn erinomaisesti, niitä olikin eri sukupolvilta reilusti yli kymmenen yksilöä!

Yleisö oli tungeksinut mukavan tiiviisti avoautojen väliin ihmettelemään katottomia autoja ja kuuntelemaan live-rockenrollia. Tunnelma oli iloinen, onhan avoautoilu kaikin puolin hauskaa hommaa. Ohjelmaa ja markkinointikojujakin oli sopivana höysteenä. Tapahtuman suosion voi siis odottaa kasvavan, toisaalta tämän tyylinen on erittäin riippuvainen säästä.

Paikalla oleva yleisö sai äänestää omaa suosikkiavoautoaan ja voittajaksi nousi valtava vuoden 1959 Cadillac. Toisen sijan saavutti lähes saman rekisterikilven omaava ykköspolven Corvette. Myös pronssille nousi Corvette, hieno sininen 1968-mallinen avo. Oma suosikkini oli kuitenkin erään uskonveljen mahtava Viper RT/10!

Kello 19:30 avoautot poistuivat letkassa cruisingiin Tuusulanjärven ympäri. Poliisi saattoi reilun sadan auton letkan yhtenäiseen alkuvauhtiin. Tapahtuma alkaa olla paikallisillekin tuttu, sillä pitkin järvenrantaa oli runsaasti ohikulkijoita vilkuttamassa harvinaiselle kulkueelle. Järvenpään liikennevaloissa letka alkoi hajota, eikä opastustakaan enää ollut jatkopaikalle saakka. Pienen karttaselailun jälkeen Gustavelundin kartano löytyi, ja siellä halukkaille järjestettiin jatkot. Edelleen paremman ohjauksen tai edes kylttien avulla avoautot olisi saatu vielä yhteen, mutta lopulta ne jätettiin hujan hajan eri puolille Gustavelundia.

Mutta hyvä näinkin, tällaiselle tapahtumalle on selvästi tilausta! Avoautojen määrä nimittäin lisääntyy Suomessa sadoilla joka vuosi, ja niitä pyörii entistä enemmän kesäisillä kadunkulmilla. Keskari Cruising on erittäin hyvä tekosyy lähteä taas ajelulle katto alhaalla, vaikkei lämmöstä olisi tietoakaan!
© Caradise 2016