Yksi vuoden odotetuimmista tapahtumista itselleni oli Suomen Urheiluautoilijoiden kokoontuminen Vanajanlinnan upeissa puitteissa.
Odotetuimmaksi se nosti itsensä kolmeltakin kannalta. Ensinnäkin se on uuden
kotikaupunkini myötä vain kymmenen minuutin ajomatkan päässä, enkä ole koskaan
aiemmin käynyt tässä tapahtumassa ja nyt kolmannen kerran järjestetty tapahtuma
on jo saanut hyvän maineen.
Kesän viimeinen autotapahtuma onkin kasvattanut vakaasti
suosiotaan. Ensimmäisenä vuotena kävijöitä oli vajaat 2 000, seuraavana
yli 4 000 ja tänä vuonna mentiin jo reilusti yli 6 000 kävijän. Suuri suosio
tuo myös mukanaan muutamia ongelmia, kuten tilanpuutteen ja satunnaisen
ahtauden, joten tulevina vuosina ilmaistapahtumaan lienee luvassa pieniä pääsy-
tai parkkimaksuja.
Vanajanlinnan valtava kartano ja sen piha-alueet toimivat
hyvin klassisten urheiluautojen näyttämönä. Linna on hyvin brittityylinen, ja
sen ovelle johtava puistokatu kätkee hyvin upeat urheiluautot varjoonsa. Portin
jälkeen tehdään pieni lenkki, jonka varteen on kätevä sijoittaa kaikki teeman
mukaiset autot. Viime kerroista poiketen, linnan takapihalle ei autoja ajettu,
sillä elokuun runsaat sateet olivat pehmittäneet nurmen ajokelvottomaan
kuntoon. Puistokadun vieressä oleva parkkipaikka varattiin kävijöiden omille
urheiluautoille. Se tulikin ääriään myöten täyteen, eli ensi vuodelle täytyy
keksiä uusia tiloja jostain.
Välittömästi tulee mieleen eräs toinen tapahtuma yhtä
hankalalla nimellä Turun Harjattulasta. Autot ovat hyvin samantyylisiä ja
kartanomainen miljöö golf-kentän vieressä on kuin kopioitu Concours D’Elegancesta.
Tasokin nousee hyvin lähelle, muttei aivan vielä ohi! Näkyipä kilpailevan tapahtuman
järjestäjä Antti Wihanto myös tarkastelemassa Vanajanlinnan kokoontumista.
Huolimatta saman luokan tapahtumasta, autokanta oli
sopivasti erilainen ja ennennäkemättömiä klassikoita oli yllättävän paljon.
Merkkikirjo tuntui olevan täällä jopa laajempi. Esimerkiksi jenkkejä oli
enemmän, mutta nekin tarkasti harkittuja urheilullisia malleja. Myös seitsemän
yksilön Citroën SM –kokoelma ihmetytti kaikennähnyttä autohullua, en edes
tiennyt Suomessa olevan niitä noin montaa!
Kunniapaikalle olivat päässeet viisikymppisiä viettävät Ford
Mustang ja Pontiac GTO. Edellämainitusta esimerkkeinä oli monta aitoa Shelbyä
sekä yksi Saleen ja jälkimmäisestä edustajina toimi viisi hienoa 60-luvun
GTO:ta, kaikki avoja! Muita teemavuosia olivat Maseratin satavuotisjuhla sekä Mazda
Miatan 25-vuotissynttärit.
Kaikista edellämainituista paras yksilö palkittiin. Sen
lisäksi palkintojenjaossa oli kolme luokkaa, jossa palkittiin kolme parasta:
Klassikot, GT- ja urheiluautot. Näyttelyn parhaan eli SUAkelin hienon auton
palkinnon nappasi upea sotaa edeltävä Skoda Popular Roadster, jollaisia on
valmistettu ainoastaan 18 kappaletta!
Kattavalla oheisohjelmalla taattiin koko perheen viihtyvyys.
Tuli taas vietettyä leppoisa sunnuntaipäivä upeiden autojen parissa, ja täytyy
myöntää, että SUA on onnistunut rakentamaan toimivan ja viihtyisän
kokonaisuuden. Kun muutama käytännön ongelma saadaan ratkaistua, niin tässä
saattaa olla tuleva Suomen paras autotapahtuma!
© Caradise 2014 |