Carl F.W. Borgwardin autoimperiumi käsitti sotien jälkeen
neljä erillistä automerkkiä, jotka kaikki valmistettiin Bremenissä,
Pohjois-Saksassa. Nämä olivat Hansa, Lloyd, Goliath ja Borgward. Näistä
Borgward valmisti henkilöautoja keskiluokkaan ja niitä pidettiin laadukkaina ja
edistyksellisinä. Borgward oli ensimmäisten joukossa, kun autojen muodoissa
siirryttiin erillisistä lokasuojista suoralinjaisempiin, ”ponttoonimaisiin”
koreihin.
Borgwardin menestynein malli, Isabella, esiteltiin vuonna
1954. Siihen aikaan keskiluokan kaksiovista sedania pidettiin modernina niin
muodoiltaan kuin korirakenteeltaankin. Auto ei ollut enää erillisen rungon
varassa, vaan kori oli itsekantava. Ulkonäkö oli kuin suoraan tulevalta
vuosikymmeneltä: Kyljet olivat suoraviivaiset ja päättyivät perässä pieniin,
pystyjen takavalojen muodostamaan eviin. Esimerkiksi vahvasti Isabellan muotoja
kopioinut Volvo Amazon jatkoi saman näköisenä aina 1970-luvun alkuun saakka!
Alun laatuongelmien selvittyä Isabellan myynti sujui hyvin.
Parhaimmillaan Borgward oli jopa Saksan myyntitilaston kakkosena Volkswagenin
jälkeen! Heti seuraavalle vuodelle tehdas esitteli tehokkaamman painoksen
1,5-litraisesta nelosesta, joka tunnettiin nimellä TS. Kölniläinen Karl Deutsch
valmisti jopa kourallisen avoversioita Isabellasta. Hän teki myös muutaman
coupé-mallisen yksilön aiheesta.
Mutta Bremenin tehtaalla pistettiin vielä paremmaksi!
Borgwardin omat insinöörit suunnittelivat myös coupé-mallin, joka oli vielä
kauniimpi kuin suorakylkinen versio. Vaikka Isabella oli muutoinkin
kaksiovinen, erot muotoilussa on selvät. Koko auto on olemukseltaan
sedan-mallia matalampi. Kyljen kaarissa oli taas huomattavissa muodot, jotka vievät
ajatukset 1930-luvulle. Kattolinja oli nätin pyöreä ja kevyt. Pienet
takasivuikkunat tuovat ilmavuutta, ja tekevät selvän eron Deutschin
muotoilemaan hardtop-maiseen ratkaisuun. Tyylikäs krominen taitos oven takana
korostaa coupé-mallin uusia linjoja, ja tarjolla oli useita, upeita
kaksivärisiä vaihtoehtoja. Keulamaskin suuri ruutu-logo paljastaa merkin.
Luonteeltaan Isabella Coupé ei ole mikään urheiluauto, vaan
enemmänkin eläköityvän pariskunnan tyylikäs matka-auto. Sisällä on edessä
mukavat oltavat ja kiva ylellisyyden tunne. Lautamainen takasohva sopisi
paremmin leikkimökkiin, mutta harvemmin kenenkään siellä tarvitsi matkustaa.
Kojetaulu on pääosin vaaleaa bakeliittia ja mittarit ympyröity kromisin
kehyksin. Ovipaneelin ruutukuvio tuo mieleen nykypäivän Bentleyt.
Tekniikka kelpasi sedan-mallista sellaisenaan. Ainoa
moottorivaihtoehto oli juuri tuo TS-moottori, mikä tuotti 75 hevosvoimaa.
Kuulostaa nykyään pieneltä, mutta täytyy muistaa, että esimerkiksi valtaosassa
saman ikäkauden Porscheissa on vähemmän tehoa kuin Isabellassa. Nelilovista
synkronoitua vaihteistoa käsketään ratin oikealla puolella töröttävästä
viiksestä. Parhaimmillaan Isabella Coupé kiisi autobahnaa 150 kilometrin
tuntinopeudella ja spurtti sataseen otti aikaa 16 sekuntia…
Muutama tällainen lienee tuotu aikanaan Suomeenkin. Vuonna
1960 Coupé-mallin hinnaksi ilmoitettiin 1 430 000 markkaa, joka
vastaa nykyrahassa noin 35 000 euroa. Borgward-seura tietää kertoa, että maassamme
on tällä hetkellä neljä hienokuntoista yksilöä, sekä yhdeksän projektivaiheessa
olevaa autoa.
Borgward Isabella Coupéa tehtiin 9537 kappaletta, joista
noin puolet vietiin Yhdysvaltoihin. Silti on yllättävää, ettei Amerikassa ole
myytävänä tällaisia juuri yhtään. Euroopasta sentään löytyy muutama, etenkin
Saksasta. Kelpo yksilöitä olisi tarjolla noin 25 000 € hintaan, kun
parhaimmista pyydetään tuplahinta.
Mitä muuta Isabellan ystävä voisi pohtia vaihtoehdoksi?
Volkswagen Karmann Ghian linjoissa on jotakin samaa, mutta kuplan
bokserimoottorilla se ei pysy kyydissä. Myös Pyhimys-Volvo lienee saanut
vaikutteita Isabella Coupén muodoista, eikä hinnoissakaan taida olla suuria
eroja. Jotain samaa on myös Mersun 190 SL -avoauton muodoissa, mutta näiden
hinnat ovat nousseet jo tavoittamattoman korkealle, jopa kovemmiksi äärettömän
harvinaisen Isabella Coupé-Cabrioletin yläpuolelle.
Borgward-konsernin karu kohtalo herättää hämmennystä. Vaikka
Isabella myi loppuun saakka kohtalaisesti, yhtiön epäonnistuneet kokeilut mm.
helikoptereiden suunnittelusta söivät valtavasti rahaa. Amerikan maahantuojan
ajauduttua konkurssiin vuonna 1960 noin 9 000 asiakasta perui tilauksensa.
Pian Borgwardille ei enää myönnetty lisälainaa, vaan iso autotehdas päätyi myös
konkurssiin. Outoa kyllä yhtiö pystyi maksamaan velkojilleen, ja jäljellekin
jäi vielä useampi miljoona Saksan markkaa. Soppaa oli hämmentämässä myös BMW:n
hallituksen silloinen puheenjohtaja. Hänellä tuskin oli puhtaita jauhoja
pussissa tilintarkastajana, kun ajoi alas ison kilpailijansa. Mutta pahin oli
ehtinyt jo tapahtua, ja viimeiset ”porvarit” koottiin vuonna 1962, ennen kuin
tuotantolinjat myytiin Meksikoon. Viimeiseen Borgwardiin työntekijät
asettivatkin tunnuksen: ”Olit liian hyvä tähän maailmaan.”
© Caradise 2018 |