perjantai 7. toukokuuta 2021

Tyylikäs puikula

Mercedes-Benz C 250 d 4matic A Coupé AMG Line ja 
C 200 EQ Boost 4matic A Coupé AMG Line testattu huhtikuussa 2021

Mercedes-Benz C Coupé tarjoaa kaikille kaikkea, mutta ajamisesta nauttiva joutuu maksamaan…

Yksi asia, mikä jaksaa automaailmassa aiheuttaa minussa hämmennystä ja ihailukin, on se, miten monipuolinen autonvalmistaja Mercedes-Benz on. Jo pelkästään se, että itse automobiili keksintönä johtaa Benzin ja Daimlerin innovaatioihin 135 vuoden taakse, kertoo brändin merkityksestä paljon. Ja kun tutkii merkin nykymallistoa, se kattaa koko kirjon pienistä perheautoista aina busseihin asti. Henkilöautojen korimallejakin on nykymallistossa kymmeniä! Ja mikä erityisesti hämmentää, on se, miten Mersu tarjoaa esimerkiksi moottoreita perusdieseleistä tehomalleihin läpi kaikkien mallisarjojen. Tehokkaita AMG-mallejakin saa lähes kaikissa kuoseissa!

Siksi onkin hieman yllättävää, että keskikokoluokkaan Mersulla on ollut kunnollinen coupé-malli vasta kymmenisen vuotta. Mercedes-Benz on itse asiassa kautta historiansa vältellyt sotkeutumasta pienempiin (ja vähemmän tuottaviin) malleihin. Vasta 1980-luvulla esiteltiin 190-luokka pienemmäksi vaihtoehdoksi, joka muuttui C-sarjaksi vuonna 1993. Toisen sukupolven yhteydessä valmistettiin toki hassunnäköistä Sportcoupé-vaihtoehtoa, mutta varsinainen coupé-malli esiteltiin kolmannen polven faceliftin kokeneessa muodossa vuonna 2011.

C-sarjan tullessa neljänteen sukupolveen, coupé-malli tuntuu jo hyvin luontevalta lisältä mallistoon. Saahan C-Mersun nyt myös avomallina! C Coupé on onneksi helppo erottaa neliovisista sulavien muotojensa ansiosta. Keulan ja kylkien aallot toimivat hyvin, mutta perän muotoilussa sulavalinjaisuus on jo mennyt ehkä liiankin pitkälle. Takaosaa on jollain tavalla yritetty häivyttää liikaa, aivan kuin kaikki linjat päättyisivät samaan pisteeseen. Pyrkimyksenä on tietysti ollut pari vuotta aiemmin esitellyn S Coupén muodot pienemmässä mittakaavassa. Tuloksena on kuitenkin syntynyt limppu, jonka puikulamaisuutta voi onneksi vähentää AMG:n korisarjalla ja levikkeillä.

Sisätilat ovat yhtenevät perhemallien kanssa, ja C-sarjan paras puoli onkin tyylikäs ja viihtyisä ohjaamo. Kaikki materiaalit ovat laadukkaita, ja kojelaudan muodot ovat linjakkaan modernit klassisin höystein. Katse kiinnittyy ensimmäisenä kauniiseen (ja lisävarusteiseen) rannetukeen ajotietokoneen valintapyörän päällä, jonka edessä ei olekaan vaihdekeppiä, vaan keskikonsoli kaartuu sulavasti ylöspäin kolmeen pyöreään tuuletusaukkoon. Iso näyttö niiden yläpuolella on sen sijaan harmillisen päälleliimatun näköinen. Monessa mallissa ajotietokoneen näyttö on sulautettu kojelautaan paljon kauniimmin.

Vaihdekepin virkaa on Mersuissa jo useamman vuoden toimittanut oikeanpuoleinen viiksi vanhaan jenkkityyliin. Manuaalivaihteisto on vielä ollut tarjolla neljännen polven C-sarjaan, mutta se on jäänyt erittäin harvinaiseksi. Nettiauton yli 50 coupé-mallissa vain yhdessä oli käsin hämmennettävä laatikko. Käytännössä kaikissa on siis tyyliin sopiva sulavatoiminen, 9-vaihteinen automaattilaatikko. Käsin valinta onnistuu tässäkin vivuista ratin takaa.

Käytännössä pykäliä tulee vaihdettua itse ainoastaan silloin, kun haluaa korostaa moottorijarrutusta. Normaalitiloissa manuaalimoodi palautuu vaivihkaa takaisin täysautomaattiseksi, jos vaihteita ei ole vaihdettu muutamaan sekuntiin. Parempi näin, sillä vaihteita on niin monta, ettei niihin jaksa itse enää kovin tarkkaan keskittyä. Onneksi laatikko toimii erittäin hyvin ja joka tilanteeseen löytyy hyvin nopeasti juuri sopiva vaihde. Täysin huomaamaton vaihteisto ei ole, mutta vaihtamiset sujuvat erittäin siististi ja pehmeästi.

Liikkeellelähdöissä voimalinjan viivyttely hieman ärsyttää. Tämä on toki ollut Mersujen ominaisuus jo pitkään, ja sillä on varmasti haettu pehmeää ja mukavaa kyytiä. Näin siis ainakin Comfort-moodissa. Kun kaasun pitää painettuna syvällä, pian turbo herää ja linkoaa coupén kunnon vauhtiin! Valtaosa ainakin Suomeen myydyistä C-sarjan coupéista on varustettu turboahdetuilla nelisylinterisillä, joko bensana tai dieselinä. Näillä moottoreilla meno on parhaimmillaan ripeää, mutta henkeäsalpaavaa kiihdytystä kaipaava joutuu panostamaan isompiin moottoreihin. Onneksi niitäkin on tarjolla!

Ajomoodeja on kaikkiaan viisi erilaista: Eco, Comfort, Sport, Sport+ ja Individual, mutta koeajetuissa perusmalleissa luonne ei juurikaan muutu tilojen välillä. Eco-tilaa tulee aika harvoin käytettyä, silloin vaihteisto rullailee enemmän ja kaasuun vastaavuus on lähinnä suurpiirteinen. Comfortin ja Sportin välillä eroa ei tunnu juuri olevan, mutta Sport+ -moodissa vaihteisto käyttää lähes koko ajan pykälää pienempää vaihdetta. Individual-tilassa vaihteiston ja moottorin ohjausta, sekä ohjauksen tehostusta voi säätää haluamillaan yhdistelmillä.

C Coupé ei herätä suurenmoisia tuntemuksia ajamisen suhteen, vaan kulku on erittäin mukavaa ja miellyttävää kaikissa tilanteissa. Edes AMG-paketin yhteydessä tuleva madallettu alusta ei erityisesti houkuttele etsimään reittiä perille mutkateiden kautta. Jokapäiväinen elämä tällä autolla on sen sijaan erittäin helppoa ja rentouttavaa.

Herkän ajettavuuden sijaan panostukset on ladattu auton varusteisiin. Uuteen C-sarjaan saa vaikka mitä kivaa ja tarpeetonta! Valikoiden syövereistä voi löytää vaikkapa analogiset mittarit moottorin suorituskyvylle tai Eco-opastimen. Moni näistä on tietysti lisävarusteita, ja niillä uutta autoa tilaamalla saa helposti tuhlattua kymppitonnin! Malliston monipuolisuus ja lisävarusteiden kattavuus tuovat mieleen lähinnä 60-luvun Mustangin, niin paljon valikoimaa on tarjolla.

Bensakone yllätti!

Ajelin eräänä lauantaina huhtikuussa pariakin eri versiota aiheesta. Tein molemmilla autokoulusta tutun kulutuslenkin tavoitteena tietysti mahdollisimman matala keskikulutus 32 kilometrin reitille. Aloitin C 250 d -mallilla, jonka sain käyttöön Kamuxilta. Tuntia myöhemmin Autokeskus lainasi alleni hieman uudemman, faceliftin kokeneen C 200 -mallin. Tässä jälkimmäisessä kaksilitrainen on korvattu 1,5-litraisella nelosmoottorilla, jota avittaa kiihdytyksissä pieni EQ Boost-sähkömoottori. Molemmat ovat nelivetoisia.

Itsestään selvänä oletuksena pidin diesel-mallia vähemmän kuluttavana, mutta toisin kävi. 204-hevosvoimainen C 250 d kulutti peräti 6,7 litraa sadalla kilometrillä taajamaa ja maantietä noin puoliksi sisältävällä lenkillä. Bensamoottorinen, 184-hevosvoimainen C 200 EQ Boost onnistui puolestaan nipistämään kymmenyksen pois edellisen tuloksesta, ja kulki saman lenkin kuluttaen 6,6 litraa satasella! Keskinopeuskin pysyi täsmälleen samoina molemmilla kerroilla: 46 km/h. Ehkä yllättävän erilaiset olosuhteet tekivät osan ja antavat dieseliä puolustaville tekosyyn hämmentävään tappioon. Kuten kuvista näkyy, harmaata dieseliä ajettaessa tuli tukevasti lunta, kun tuntia myöhemmin bensamallilla kruisailtiin paremmassa kevätsäässä!

Mielestäni C Coupéen sopii paremmin bensamoottori, yllättävästä kulutustuloksesta riippumatta. Turbonelonen on yksinkertaisesti karkeampi dieselkäyttöisenä, ja ylellisistä sisätiloista huolimatta ajatukset hakeutuvat väkisinkin Taksi-Mersuun! Näyttävään Coupé-malliin sopisi tietysti parhaiten sulava kuusisylinterinen, mutta Mersun kohdalla isomoottoriset versiot ovat huomattavasti arvokkaampia.

Vaikka Mersulla on tapana tarjota kaikkea kaikissa kokoluokissa, C-sarjan kaksiovisia ei saa lainkaan lataushybrideinä. Kenties coupé-mallien ostajat ovat sen verran perinteisiä moottoriharrastajia, ettei latauskaapeleiden kanssa kikkailu kiinnosta. Tosin Mersun perinteisiä mallinimiä muisteleva saattaa muutenkin pettyä nykymallistoa tarkkaillessa. Ennenhän tasalukema kirjaimen perässä viittasi suoraan moottorin kokoon, nyt siihen ei ole enää luottamista. Esimerkiksi C Coupén mallistossa vain faceliftiä edeltävät C 200 ja C 220 d kertoi suoraan minkä kokoinen moottori konepellin alta löytyy. Kaikissa muissa iskutilavuus on jotain muuta mitä annetaan ymmärtää!

Myös AMG-nimi on muuttuessaan kokenut pienen inflaation. Mercedes-AMG C 63 (siis ei Mercedes-Benz!) on edelleen todellinen muskeliauto, vaikkei voimanlähteenä olekaan enää mahtavaa, vapaasti hengittävää 6,2-litraista veekasia. Pullistettujen lokasuojien välissä majailee nykyisin nelilitrainen tuplaturbokasi, joka on sekin erittäin kehuttu voimanpesä.

Sen sijaan C 43 on liian huomaamaton AMG-tunnusten kantajaksi. Korissa ei ole käytännössä mitään eroa AMG Line-varusteisiin nähden, eikä nelivetoinen V6-koneella varustettu auto ole mikään helppoon sladitteluun tarkoitettu raaseri, vaan sulava ja nopea pieni luksusauto. Eikä se näin siis juurikaan eroa Mercedes-Benz C 400:sta. Toisaalta huhujen mukaan tulevaan C-Mersuun tarjottava AMG-malli on enää pelkkä nelisylinterinen hybridi. Maailma ei ole menossa kovin hyvään suuntaan…

Jos siis lompakko pullottaa, nyt kannattaa ostaa yksi viimeisistä V8-moottorisista coupé-malleista! Kohta niitä ei enää uutena saa. Meidän tavallisten duunarien on tyydyttävä tylsempiin moottoreihin. C-sarjan kohdalla valintani kohdistuisi silloin aikaisempaan C 200-malliin, jossa on vielä kaksilitrainen moottori. Näitä saa reilulla 30 000 eurolla. Se on hyvä kompromissi ripeyttä, taloudellisuutta, mukavuutta ja tyylikkyyttä! Ja mielellään AMG-korisarjalla ja hopean värisenä, kiitos!

© Caradise 2021