torstai 14. toukokuuta 2015

Hiekkakeisarin haastajat

Dodge Challenger R/T 383 Magnum testattu toukokuussa 2010.

”Kyllä nyt miehellä kaksi Challengeria pitää olla!”


Dodge suunnitteli Challengerin kirjaimellisesti haastajaksi vuonna 1964 syntyneelle Mustangille, syksyllä 1967 esitellylle Camarolle sekä muille poniautoille. Challenger tuli markkinoille vuoden 1969 lopussa yhdessä uudistetun Barracudan kanssa vuosimalliksi 1970. Sitä ennen Moparilla ei ollut tarjolla kunnollista vaihtoehtoa pony-luokkaan. Vaikka sekä ’Cuda että Challenger perustuvat molemmat E-body-alustaan ja ne näyttävät muodoiltaan lähes identtisiltä, Challenger on aavistuksen isompi eikä mikään koripelleistä ole vaihtokelpoisia mallien kesken. Se on myös asteen verran ylellisempi kuin Barracuda.

Vaikka haaste heitettiin Moparin toimesta myöhään, siinä onnistuttiin. Ensimmäistä mallivuotta myytiin ylivoimaisesti eniten, melkein puolet runsaasta 165 000 valmistetusta yksilöstä on vuosimallia 1970. Tosin samana vuonna Mustangeja myytiin tuplasti ja Camaroja kolmanneksen enemmän kuin Challengereita. Menestyskonsepti oli hyvin samanlainen kuin kilpailijoilla: Tyylikäs kori ja nuorekas muotoilu, erittäin monipuolinen lisävarustelista, sekä mahdollisuus valita melkeinpä mikä tahansa moottori Moparin valikoimista aina rauhallisesta rivikuutosesta isolohkoiseen Hemi-kasiin. Umpikorinen Coupé oli huomattavasti suositumpi vaihtoehto kuin kaunis avomalli.

Aloitusmallien kuusisylinterisissä oli vain runsaat sata heppaa, joka ei ymmärrettävästi mennyt kaupaksi kovinkaan hyvin. Useimpiin valittiin siis V8, joko 318-, 340- tai 383-kuutiotuumaisena. Isolohkoisissa versioissa käytettiin tunnusta R/T, joka tulee sanoista Road and Track. Sen varustelu oli vakiota parempi, esimerkiksi alusta ja jarrut olivat mitoitettu suuremmalle teholle. Ulkoisia tunnusmerkkejä oli runsaasti. Vakiokoneena oli nelikurkkuinen 383 Magnum. Lisävarustelistalla oli myös voimakkaammat vaihtoehdot, suurin oli 440-kuutiotuumainen joko nelikurkkuisena Magnumina tai kuusikurkkuisena Six Packina. Kallis kisamoottori 426 Hemi tilattiin vain hyvin harvoihin autoihin, ja sen teholukemaksi ilmoitettiin alakanttiin 425 hevosvoimaa. Vuoden 1970 erikoisuus oli T/A-malli, jonka ilmoitettu 290 hevosvoiman teho on myös pienempi, kuin mitä 340-kuutiotuumainen kasi oikeasti tuottaa. Käytännössä T/A oli suositusta Trans Am-sarjasta tutun auton kadulle kesytetty versio.

Vuosimalliin 1971 siirryttiin hyvin vähäisin muutoksin, ainoastaan maskia ja takavalopaneelia hiottiin. Alkuperäisten poniautojen aika alkoi kuitenkin olla ohi. Pahimmat kilpailijat kasvoivat hieman kookkaammiksi ja muuttivat samalla muotoaan. Uuteen Challengeriin ei ollut tarvetta tehdä muutoksia, mutta ilmeisesti kaikilla halukkailla oli jo tuohon aikaan pony car ja Challengerin myynti romahti kolmannekseen ensimmäisestä vuodesta. R/T-Challengereita myytiin tuona vuonna alle 4 000.

Tämän jälkeen avomalli ja äreimmät isolohkot pudotettiin orastavan öljykriisin vuoksi pois lisävarusteluettelosta. Vuonna 1972 Challenger sai kasvojen kohotuksen. Surullisempi ilme ei kuitenkaan maksavan yleisön mielestä ollut kovin onnistunut. Alkuperäinen linjakkuus katosi ja myyntimäärät laskivat edelleen. Suurin kasi oli kooltaan 360 kuutiotuumaa ja vain 245-heppainen. R/T-malliakaan ei enää ollut, tilalle oli tullut Rallye-varustelu.

Seuraavat mallivuodet mentiin kokonaan veekasien voimin. Vaikka myynti jopa nousi hieman vuodeksi 1973, viimeisenä mallivuotena Challengereita meni kaupaksi enää runsaat 11 000 kappaletta, jonka jälkeen tuotanto loppui. Yleinen ilmapiiri Amerikassa oli muuttunut muskelivihamieliseksi, eikä Challenger saanut arvoistansa seuraajaa, muuten kuin vasta uudella vuosituhannella.
 

Aito R/T



Viidenkympin villityksen myötä setäni Heikki päätti hankkia itselleen tyylilleen sopivan Challengerin. Urheilullista Challengeria tarjottiin monella eri moottorilla ja varustetasolla, ja niillä saatiin selviä luonne-eroja eri malleille. R/T-mallia voidaan pitää hienostuneimpana, todellisena herrasmiehen urheiluautona, T/A-version ollessa lähinnä kallis keräilymalli.

Sopiva R/T bongattiin yllättäen Saksasta. Euroopassa Challengerit ovat harvinaisia ja aliarvostettuja, mikä laskee myös hinnan aavistuksen Amerikan markkinoita alemmas. Tämän yksilön hinta on kuulemma ”liikesalaisuus”, mutta useamman kymppitonnin tällaiset nykyään maksavat. Vaimolle tällainen ostos on helppo perustella sijoituksena, arvo ei tule enää koskaan laskemaan.

Challenger myytiin uutena sveitsiläisen herrasmiehen autotalliin sunnuntaiautoksi. Kaikesta huomaa, että autoa on pidetty nätisti neljän vuosikymmenen ajan. Heikki on vasta auton neljäs omistaja. Kilometrimittariin on kertynyt lukemaa vajaat 50 000. Tosin ainakin yksi kierros viisinumeroisessa näytössä on jo takana.

Heikki osti auton Etelä-Saksasta yksityiseltä omistajalta helmikuussa 2009. Viikon kestävillä siirtokilvillä Challenger pääsi välittömästi kunnon testiin. Autolla ajettiin noin tuhat kilometriä Saksan läpi satamaan. Ja sieltä vielä ajamalla loput 300 kilometriä kipakassa talvipakkasessa. Matka meni kuitenkin sujuvasti ja muskeliklassikko saatiin luotettavasti talliinsa. Challenger hyväksyttiin kiitoksin mustiin museokilpiin, joiden tunnuksiksi tilattiin tyyliin sopivasti RT-383. Museotarkastaja arvioi auton kunnon ja alkuperäisyyden joka kohdaltaan parhaaksi tai lähes parhaaksi eli käytännössä uuden veroiseksi.

Varustelu on hyvä: autoon tilattiin uutena mm. ilmastointi, takalasin lämmitys, keskikonsoli, kuuteen suuntaan säätyvä kuljettajan istuin sekä kierroslukumittari. Myös alkuperäinen 2-wattinen (!) Music Master AM-radio on tallella. Hansikaslokerosta löytyy myös moderni poppikone, sillä AM-aaltoja ei taida enää Suomen taivaalla leijua...

Optiolistalta on myös onneksi raksittu kaikenlaisia R/T-koristeita. Tuplascoopeilla varustettu sporttipelti on asiaankuuluvasti valtavalla mustalla tarralla peitetty, jonka keskellä on suuri R/T-logo. Samat kirjaimet on myös kylkien vauhtiraitojen loppupäissä. Niiden alapuolella on valeilmanottoaukot, jotka sai vain Road and Track-malliin. Älkääkä ihmetelkö pienten metallisten R/T-tunnusten puuttumista kyljessä, perässä ja keulassa, niitä ei vuoden 1971 R/T-Challengeriin enää saanut.

Konepellin kohouman kyljessä oleva tunnus ei valehtele. Kannen avaus paljastaa ”jäätelökoneen” eli 383 Magnumin. Kyseinen Magnum tuottaa merkittävät viisi hevosvoimaa lisää tavalliseen nelikurkkuiseen 383:en nähden. 335-heppainen Magnum oli itse asiassa pienin moottori minkä R/T-malliin sai, mutta jo vakioeväin suorituskyky on riittävän ripeää, vaikkakaan ei räjähtävää. Neljännesmailin aika tällä moottorilla on jossain 14 sekunnin tietämillä.

Varustelistalta löytyy myös koodi D32, joka tarkoittaa 727 Torqueflite-automaattilaatikkoa. Alusta on kaikissa R/T-malleissa vakiota järeämpi. Ajossa R/T onkin yllättävän vakaa, eikä se jäykästä taka-akselista johtuen kallistele mutkissa juurikaan. Ohjauksen tuntuma on tosin vähän ohut. Challengerilla ajaminen on kuitenkin rentouttavaa ja sulavaa, niin kuin tyyliin kuuluu.

Heikin ihastus Challengeriin juontaa 1980-luvulta, jolloin mies osti ensimmäisen haastajansa. Se piti kuitenkin myydä pois väliaikaisessa rahapulassa. Sittemmin Heikki on hankkinut haastajia kaksin kappalein. Vaikka Magnumin teho riittäisi revittelyyn, R/T pysyy rauhallisena cruising-pelinä ja sauhuttelut hoidetaan kirkkaanpunaisella, vähintään yhtä tehokkaalla ’72 Challengerilla.

Artikkeli julkaistu hieman muokattuna Spinnerin numerossa 6/2010.

© Caradise 2015

 

lauantai 2. toukokuuta 2015

Classic Motor Show

Kevään viimeinen sisätiloissa järjestettävä autonäyttely Etelä-Suomessa on Classic Motor Show Lahden Messukeskuksessa. Toisin kuin aiemmat tapahtumat, tämä painottuu puhtaasti kaikenkarvaisiin alkuperäishenkisiin klassikkoautoihin ikään ja hintaluokkaan katsomatta. Se on jo ajat sitten noussut omasta mielestä selvästi parhaaksi hallitapahtumaksi Suomessa.

Eikä tämäkään vuosi tehnyt poikkeusta. Vaikka viime vuoden tasosta ehkä hieman jäätiinkin, oli tänäkin vuonna esillä paljon kaikkea hienoa ja erilaista. Itse asiassa koko näyttelyn teema oli tänä vuonna erilaisuus kunniaan. Siinä suhteessa onnistuttiin mielestäni erittäin hyvin!

Uudehko D-halli on vakiinnuttanut paikkansa teemaosaston lokaationa. Kunnianosoituksena erilaisuudelle näytillä oli erittäin monipuolinen kalusto. Huipulla oli Suomeen rekisteröity kuusiovinen Mercedes-Benz 600 Pullman. Poikkeuksellisten jenkkien lisäksi ihmeteltävänä oli erikoisia Coupéita, sekä kattava valikoima kolmipyöräisiä ajoneuvoja.

Erilaisuus levittäytyi myös naapurihalleihin. Vai mitä tuumaatte lokinsiipiovisesta Bricklinistä, Daimler SP250 Roadsterista tai brasilialaisesta Volkswagen SP2 Coupésta? Eksoottisten urheiluautojen vähäisempi määrä ei välttämättä tarkoita huonompaa näyttelyä, kokonaisuus kun on erittäin monipuolinen. Näin voi saada todella hyvän käsityksen autojen historian rikkaudesta.

Alakerran kokoustila oli koristeltu "Oi niitä aikoja" -henkeen. Käytännössä se tarkoitti nelipyöräisiä esimerkkejä tasavuosikymmenien takaa. Painopiste oli tavallisten käyttöautojen puolella, ehkä liikaakin omaan makuuni...

Vaikka Classic Motor Showssa voi aavistaa uusien ideoiden tahdin hiipuvan, on se silti edelleen ylivoimainen ykkönen kevään näyttelyistä. Sen voi huomata myös väenpaljoudesta, sadepäivänäkin hallit tuntuivat olevan ennätysvilkkaita!

© Caradise 2015

sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Hot Rod & Rock Show

Olen tietoisesti vältellyt vuosittain Pirkkahallissa järjestettävää Hot Rod & Rock Showta. Se suuntautuu mielestäni liian kapealle alalle, eli lähinnä niille, jotka viihtyvät enemmän tallissa harrasteajoneuvon kimpussa kuin tien päällä. Itse kun pidän enemmän alkuperäisistä ja harvinaisemmista autoista.

Tänäkin vuonna tarjonta painottui jenkkipuolelle, ja nimenomaan huolella rakenneltuihin rodeihin, kustomoituihin siipijenkkeihin sekä modernisoituihin muskeleihin. Entisöidyt yksilöt ovat vahvasti vähemmistössä, samoin urheiluautot. Onneksi näytillä olleet autot ovat sinänsä erittäin upeita ja laadukkaasti tehtyjä. Ruotsalaisten suuri määrä on aina bonusta, sillä niitä ei näyttelyitä ahkerasti kiertävä autohullu ole tullut vielä bonganneeksi!

Näiden lisäksi A-hallin kulmaan oli sijoitettu runsas valikoima moottoripyöriä, joissa myös oma kädenjälki näkyy vahvasti. Ja täälläkin kaikenlaiset myyntikojut tuntuvat valtaavan pinta-alaa hallin reunoilta kohti keskustaa. Toki näyttely tarvitsee tukijoita, mutta paitamyymälät ja hattarapisteet tuntuvat osin turhalta. Pääsylippujen hintakin oli lauantaina tuntuvat 25 €. Pysäköinti oli sentään ilmaista. Pari vuotta sitten valmistuneeseen E-halliin oli koottu kaikki muut, eli rekat, tuning-autot, hifipuoli sekä motorsport.

Hot Rod & Rock Showssa tulee helposti ainakin itselleni sellainen ”ei mitään uutta” –olo. On tietysti hyvä, että valtavalle määrälle suomalaisia autoharrastajia on tällaisia tilaisuuksia tuoda oma ajoneuvonsa näytille. Kevään näyttelyitä alkaa kuitenkin olla jo runsaasti ympäri Suomea, eikä HRRS onnistu nousemaan kärkijoukkoon. Esimerkiksi viikon takainen Auto Saloon oli mielestäni paljon monipuolisempi tapahtuma.

Tänä vuonna sain onneksi hieman piristystä näyttelyyn, kun tulin paikalle uuden kaverini kanssa. Hän on erinomainen valokuvaaja, ja oli mielenkiintoista seurata, kuinka hän näkee upeat autot aivan eri silmin kuin minä. Tuloksia voi käydä katsomassa täältä!
© Caradise 2015
 

sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Auto Saloon

Harva tapahtuma on onnistunut nimessään niin hyvin kuin Auto Saloon. Nyt neljättä kertaa järjestettävä harrasteautonäyttely on nimittäin sijoittunut alun perin Saloon. Tänä vuonna siirryttiin isommille areenoille Turun Messukeskukseen, mutta nimi päätettiin säilyttää samana.

Helsingin American Car Show on saanut jo useita paikallisia kilpailijoita. Oulun vastaava ja Tampereen Hot Rod & Rock Show ovat jo perinteisiä, ja esimerkiksi Seinäjoella ja nyt myös Varsinais-Suomessa on tarjolla kilpailevat tapahtumat. Sehän on tietysti pelkästään hyvä asia kaikkien paitsi helsinkiläisten kannalta.

Kuten muutkin, Auto Saloon esittelee harrasteajoneuvokulttuuria sen monissa muodoissaan, kustomoiduista jenkeistä japanilaisiin driftereihin. Tämän vuoden teemoina oli superautot ja monsteriautot. Isopyöräiset monsterit eivät hallien sisälle mahtuneet, ja osa Messukeskuksen laajasta parkkialueesta toimi ajonäytösten alueena. Tässä yksi bonus, jota muut sisätiloissa olevat näyttelyt eivät ole juurikaan toteuttaneet.

Metanolikäyttöiset monsteriautot odottelivat kuitenkin ilman lämpenemistä, metanolipolttoaine kun toimii huonosti kylmässä säässä. Tämä aiheutti tietysti pettymyksen mm. niille lapsiperheille, jotka tulivat näyttelyyn hyvissä ajoin. Lohduksi tarjottiin Bomber-pyörien kikkailua sekä drifting-näytöksiä. Lisäksi osoitettiin että tilava sähkökäyttöinen Tesla kiihtyy tasatahtiin C6-mallin Corvetten kanssa.

Superautojakin oli paikalla ihan mukavasti Suomen oloihin. Vihreä Auto-Outletin Huracán oli viimeisen kerran näytillä ennen sen laivaamista Dubaihin. Mersu esitteli tuoretta AMG GT-mallia. Marko Sipilä oli tuonut paikalle uudehkot esimerkit Ferrarilta ja Porschelta. Muutoin luotettiin klassisempiin malleihin, kuten De Tomaso Panteraan.

Mielestäni laatu oli ihan kohdallaan Auto Saloon -näyttelyssä, joten määrään voisi panostaa ensi kerralla. Kaksi hallia oli vielä tyhjillään. Nyt käytettyihin halleihinkin olisi vielä mahtunut muutama erikoisuus lisää. Kannattiko ajella sinne Hämeenlinnasta asti? Ehkä ei, mutta varsinaissuomalaisille tätä voi lämpimästi suositella.

© Caradise 2015

perjantai 17. huhtikuuta 2015

Uusi ura urkenee

Vuosi sitten en ollut edes vielä liikenneopettajakoulun pääsykokeiden haastattelussa. Nyt olen jo ehtinyt aloittaa uuden urani autokoulun opettajana Hämeenlinnan Autokoulussa! Tosin statukseni on vielä opetusharjoittelija ainakin elokuuhun asti, kunnes on toisen tutkinnon osan vuoro. Sen suorittamalla voi saada sen virallisen liikenneopettajaluvan. Siis vain vuoden kuluessa opintojen aloituksesta!

Oikeastaan olisin voinut aloittaa työurani jo aiemminkin. Sain ensimmäisen osuuden hyväksyttyä jo helmikuun alussa, jolloin työharjoittelunkin olisi voinut aloittaa. Oma autokouluni vain odotti Trafilta hyväksyntää harjoittelukouluksi kuukausia. Tällä viikolla sain kuulla, ettei sitä hyväksyntää enää edes tarvita! Muutokset ajokorttilakiin tulivat voimaan maaliskuun 15. päivä, ja uuden lain mukaan liikenneopettajakoulun hyväksyntä riittää. Olisin siis jo silloin voinut aloittaa palkallisen harjoittelun. Nyt kului kuukausi ikään kuin hukkaan.

Viime tiistaina lupa-asiat saatiin viimein kuntoon. Kuin vahvistukseksi Korkeimmalta, autokoulun postiluukkuun putosi samana päivänä vihdoin myös se Trafin hyväksyntä harjoittelukouluksi, jota ei enää tarvitakaan! Eikä tämä kuukausi kokonaan hukkaan heitettyä aikaa ollut, muuten olisi saattanut jäädä huikea Euroopan kiertue tekemättä.

Nyt olen tehnyt pari työpäivää ihan oikeita autokoulunopettajan tehtäviä. Ja hyvältä vaikuttaa! Nuorten tulevien kuskien kanssa on kiva ajella ympäri Hämettä. Hyvien kuljettajien kanssa suurimmaksi haasteeksi on noussut sopivien reittien keksiminen. Toisaalta maakunta tulee näin hyvin tutuksi!

maanantai 6. huhtikuuta 2015

American Car Show

Täällä sitä taas ollaan! Joka vuosi tulee tunne, että pitäisikö jättää seuraava kerta väliin. American Car Show on nähty jo yli kymmenen kertaa, eikä se muuksi näytä muuttuvan. Mutta pitkän talven jälkeen sitä aina odottaa harrastekauden käynnistymistä, ja pääsiäisen näyttely osuu parhaaseen saumaan.

Tällä kertaa koitin uudenlaista lähestymistapaa. Hyppäsin junaan kotini vierestä ja siitä Pasilaan, josta matkaa messukeskukseen on muutama sata metriä. Jos säästäisi edes parkkilipun verran... Messukeskuksen hinnat jaksavat hirvittää vuodesta toiseen. Nyt American Car Shown sisäänpääsy oli jo 28 €, parkkipaikka 11 €, eikä ruokaakaan kovin halvalla saa. Eikä opiskelijalle anneta armoa. Koko päivän retki siis kustantaa yhdeltä Hämeenlinnalaiselta kävijältä matkoineen yli 50 euroa!

Tänä vuonna järjestäjätkin myönsivät, että muutoksia näyttelyyn tarvitaan. Uusi seiskahalli oli otettu Tuning-autojen käyttöön, kun jenkit pysyivät päähallissa. Vanhan sivuhallin olivat vallanneet moottoripyörät. Järjestelyt tekevät tunnelmasta väljemmän, tai sitten autojen määrä on vain vähentynyt.

Varsinaisena uutuutena American Car Showssa oli huutokauppa. Kaupattavia kohteita oli noin 60. Homma toimi niin, että ensimmäiset huudot tehtiin netissä, ja maanantain aikana kaupat huudettiin päätökseen yleisön edessä. Näin autoille saatiin jonkinlainen pohjahinta, josta lähteä korottamaan. Korotukset olivat varsin vaisuja, esimerkiksi erittäin harvinainen 1918 Auburn ei kerännyt yhtään huutoa 53 000 € lähtöhinnasta. 1969 Mustang Shelby GT350:n hinta nousi 48 000 euroon saakka, mutta monien muiden ohella sillekin näytettiin punaista lappua, eli auto jäi lopulta kokonaan myymättä.

Näyttelyn autovalikoimassa oli havaittavissa pientä laajenemista, kiitos siitä 40-vuotiaan SCCH:n urheiluautoille. Huimia uutuuksia ei nähty, mutta muutamia kivoja yllätyksiä, kuten autovanhukset Cord, Auburn ja Cadillac. Virolaiset toivat näytille uusikorisen Mustangin, mutta muuten ulkomaalaisten autojen määrä oli romahtanut.

American Car Show on edelleen juuri ja juuri käymisen arvoinen näyttely, mutta nykyisellä muodolla se alkaa olla liian pieni ja kallis näyttely pidettäväksi Messukeskuksessa. Varsinkin kun pienempiä paikallisia näyttelyitä on tiedossa pitkin kevättä ympäri Suomea, on perinteikäs American Car Show kovan puristuksen alla. Saa taas nähdä, jaksanko enää ensi kevään näyttelyyn…
 
© Caradise 2015