lauantai 2. helmikuuta 2019

Dynaaminen Dubai

Suurille ja trendikkäille kaupungeille on tyypillistä, etteivät ne ole koskaan valmiita. Harvassa kaupungissa on silti käynnissä näin valtavaa määrää erilaisia mahtipontisia rakennusprojekteja ja nostokurjin varustettuja pilvenpiirtäjänalkuja! Pääosin hiekan päälle rakennettu kaupunki on näkemisen arvoinen lomakohde Persianlahden rannalla ja yksi seitsemästä yhdistyneestä Arabiemiraatista. Olen jo pitkään haaveillut pääseväni tutustumaan tähän Lähi-idän ihmemaahan. Vierailu kannattaa ajoittaa talviaikaan, jolloin lämpötila on ihanteellinen.

Kukaan ei kiistä sitä tosiasiaa, että Dubain nousu perustuu runsaille öljytuloille. Jo maan lipun musta raita kertoo tästä. Ensimmäiset löydöt ”mustaa kultaa” tehtiin vasta reilut 50 vuotta sitten. Sitä ennen Dubai oli käytännössä vain beduiinien asuttama helmenkalastajakylä.

Kaupungin vanhin linnoitus on ”vain” reilut parisataa vuotta vanha. Sen ympärille rakennettu vanhempi kaupungiosa ei ainakaan minua juurikaan säväyttänyt. Matalat kerrostalot lienevät pääosin 1980-luvulta, ja ovat jo hieman ränsistyneen oloisia. Täälläkin vallitsee erittäin kansainvälinen tunnelma, sillä kadut ovat täynnä pääosin Kauko-idästä saapuneita vierastyöläisiä. Syntyperäisiä emaraatteja on vain viidennes asukkaista. 

Jos etsii aitoa arabialaista tunnelmaa, Dubaista ei sitä löydä. Basaarimaiset Soukitkin tarjoavat vain tunkeilevia kauppamiehiä, eikä juurikaan itämaista eksotiikkaa. Lähimmäs paikallista menoa pääsee ylittämällä kanaalin vanhalla ja puisella Abra-pikkuveneellä, joka lähtee rannasta, kun 20 kyytiläistä on laskettu kyytiin. Veneen kapteenille heitetään yhden dirhamin kolikko (noin 25 senttiä), eli halvalla mennään!

Laaja ja moderni


Moderni Dubai on levinnyt laajalle alueelle etelään rannikon suuntaisesti. Koko kaupungin tärkein katu on leveä, moottoritiemäinen Sheikh Zayed Road. Oikeastaan kaikki merkittävä on rakennettu tämän valtakadun varrelle, kuten ensimmäiset pilvenpiirtäjät 1980-luvulta lähtien. Tämä tie vie suoraan Abu Dhabiin saakka vähintään nelikaistaisena suuntaansa.

Viimeiset pari vuosikymmentä Dubaissa on eletty suuruudenhullua aikakautta, jolloin kaupunkiin on valmistunut monenlaista maailman suurinta ja kauneinta. Osa massiivisista projekteista on luonnollisesti kaatunut tai ainakin pantu jäihin, mutta monta uskomatonta rakennelmaa on jo ehtinyt valmistua kaikessa loistossaan!

Ensimmäinen tällainen on Burj Al-Arab. Valmistuessaan 1999 purjeen muotoinen, 321 metriä korkea torni oli maailman korkein hotelli. Se mainostaa itseään maailman ainoana ”seitsemän tähden” hotellina. Keinotekoiselle saarelle rakennettuun pilvenpiirtäjään pääsee ainoastaan pöytävarauksella tai arvokkaalla hotellihuoneella.

Toinen, vielä näyttävämpi symboli avattiin tammikuussa 2010. Burj Khalifa on edelleen maailman korkein rakennus, niin metreiltään (828 m), kuin kerrosmäärältäänkin (160). Kolmiomaisella rakenteella ja kapenevalla huipulla se on helppo tunnistaa jo kymmenenkin kilometrin päästä. Noin 35 € hintaan pääsee näköalatasanteelle 124. kerrokseen, 450 metrin korkeuteen. Lippujen varaus ja sisäänpääsy on tehty hankalaksi, ja aika on käytännössä pakko varata etukäteen lähipäiviltä, mielellään netin kautta.

Tornin juurella on yksi maailman suurimmista ostoskeskuksista, The Dubai Mall. Se sisältää 1200 liikkeen lisäksi valtavan akvaarion, jääkiekkokentän, sekä sen yläpuolella maailman suurimman OLED-näytön, joka on koko kentän levyinen. Ostoskeskuksen edustalle kerääntyy joka ilta tuhansia ihmisiä ihastelemaan suihkulähteen ja Burj Khalifan seinään valaistua yhdistettyä valoshow’ta. Suihkulähteen vesipatsaat nousevat tietysti korkeammalle kuin missään muualla, yli 150 metriin! Tämä ympäristö on muodostunut Dubain uudeksi keskustaksi, jonne rakennetaan kymmeniä pilvenpiirtäjiä lisää. Myös hotellimme sijaitsi tämän alueen reunamilla.

Vielä enemmän pilvenpiirtäjiä on Dubai Marinan alueella, parikymmentä kilometriä Abu Dhabin suuntaan. Kaupunginosa on meren rannalla, ja sen läpi halkoo myös keinotekoinen kanava, jonka molemmat päät ovat meressä. Suureksi kehuttu huvipursisatama kuitenkin kalpenee eurooppalaisten rinnalla.

Dubai Marinan kupeessa on seuraava pähkähullu hanke: The Palm Jumeirah. Tämä on siis palmun muotoon merestä nostettu saarirypäs, jonka koko on useita kilometrejä. Varteen on rakennettu tiheään kerrostaloja, kun taas oksilla on luksusasuntoja rivissä, joissa jokaisella on oma uimaranta. Palmua ympäröivä kehys on 11 kilometriä pitkä, ja sen keskellä on hulppea Atlantis The Palm -hotelli, jonka tunnistaa kaukaa.

Vastaavia palmusaaria on oikeastaan tulossa lisää: Toinen on jo kaivettu merestä, mutta vielä rakentamatta. Muutenkin se sijaitsee sen verran syrjässä, ettei voi olla epäilemättä hankkeen mahdottomuutta. Kolmas palmusaari on suunnitteilla Dubain pohjoispuolelle. Näiden lisäksi on valmistumassa vielä isompi saarirykelmä, joka muistuttaa ilmasta katsottuna maailmankarttaa. Läheisiltä uimarannoilta pystyy zoomaamaan ensimmäiset pienet rakennukset saarilla.

Monta muutakin hengästyttävää rakennuskompleksia on joko suunnitteilla tai valmistumassa. Niistä maininnan arvoinen lienee Dubai Creek Tower, josta tulisi valmistuessaan yli kilometrin korkuinen! Lopullista korkeutta ei vielä ole päätetty, sillä kuulemma Saudi-Arabiassa ollaan rakentamassa vastaavaa, eikä Dubai halua jäädä kakkoseksi. Valtavilla jänteillä tuettu torni on suunniteltu niin, että korkeutta voidaan lisätä…

Teimme myös päiväretken Abu Dhabiin. F1-radan ja Ferrari-aiheisen huvipuiston lisäksi kaupunki tarjoaa hieman aidomman tunnelman. Dubaiin verrattuna Abu Dhabi on jotenkin valmiimman oloinen. Esimerkiksi viherkasveja ja istutuksia löytyy täältä huomattavasti enemmän.

Kun loputtomat pilvenpiirtäjät kyllästyttävät, kannattaa lähteä aavikolle. Dubaissa on useita tahoja, jotka vuokraavat valkoisen Land Cruiserin kuskeineen, ja vievät muutaman turistin kerrallaan dyyneille kurvailemaan. Autot ovat uudehkoja ja hyväkuntoisia, ja kuskit osaavat hommansa! Ilta päättyy usein eräänlaiseen leiriin, jossa syödään hyvin. Samalla voi kokea paikallisia elämyksiä, kuten ratsastaa kamelilla tai ihmetellä napatanssijaa. Kaikki tämä tarjotaan yleensä noin 70 € hintaan, mikä ei mielestäni ole paha summa kokonaisuudesta.

Ökyautoja


Todellinen syy, miksi halusin päästä Dubaiin, oli kuitenkin ne huhut ja kuvat valtavasta määrästä superautoja kaduilla. Paikalliset öljysheikit eivät ujostele tuhlatessaan rahaa, mikä näkyy autokannassa. Myös bensa on halpaa, alle 50 senttiä litralta, joten isomoottoristen autojen polttoaineenkulutuskaan ei ole ongelma!

Ja kieltämättä, luksusautoja tulee vastaan leveillä kaduilla tämän tästä! Bentleyt ja Rolls-Roycet ovat suht yleinen näky. Myös Ferrareita ja Lamborghineja näkyy useampi joka päivä, jälkimmäisen ollessa jopa hivenen suositumpi italialainen. Myös amerikkalaiset muskelit, Mustang, Camaro ja Challenger ovat myyneet hyvin! Katumaasturit ovat myös täällä varsin menestyneitä, tosin ne ovat lähinnä isointa kokoluokkaa ja bensakasilla varustettuja. Diesel-moottoreilla ei kulje kukaan, paitsi raskas kalusto, joka onkin sitten selvästi huonokuntoisempaa ja vanhempaa.

Kaikki kalliimmat autot ovat korkeintaan viisi vuotta vanhoja, sitä vanhemmat ovat harvinaisia poikkeuksia. Varsinaisia klassikkoautoja näin liikenteessä vain muutaman. Niitä pitikin lähteä katsomaan Dubain suurimpaan klassikkoautomyymälään, Tomini Classicsiin. Netin perusteella liikkeessä olisi todellisia harvinaisuuksia, mutta ihan kaikki yksilöt eivät olleet oikeasti näytillä. Showroomissa sai kuvata, mutta varastossa ei. Sinnekin sentään pääsimme valvotusti katsomaan, kuinka toinen toistaan kalliimmat erikoisautot oli pinottu riveihin kahteen kerrokseen. Kallein näistä lienee juuri myyty Zagaton muotoilema Ferrari 599 GTZ, joita on tehty vain 9 kappaletta!

Varsinaisia superautoja ei oikeastaan näkynyt liikenteessä kuin ihan kourallinen. Niitä onkin kätevämpi mennä bongaamaan lukuisiin autoliikkeisiin Sheikh Zayed Roadin varteen. Me kävimme ainoastaan Alain Class Motors -liikkeessä, joka ei ole suurin, mutta täältä löytyy ehkä ne harvinaisimmat hyperautot: pari Koenigseggiä, Aston Martin One-77, Ferrari LaFerrari, Lamborghini Reventón ja Veneno Roadster, ja monta muuta! Vastaavia liikkeitä oli kadun toisella puolella kymmenkunta, jotka jäivät odottamaan seuraavaa kertaa. Lisäksi jokaisen merkittävän automerkin myymälä löytyy samoilta apajilta: esimerkkeinä Bugatti, McLaren, Lotus, ja Lamborghineja kolmessa kerroksessa! Nämä ovat vielä kaikki kätevästi metropysäkkien ulottuvilla.

Kannattaako mennä?


Viikon mittainen irtiotto arjesta Dubaiin tarjoaa mielestäni sopivan ähkyn isolla rahalla tehtyjä nähtävyyksiä. Täällähän ei luontoa juuri ole, mutta ihmiskäsikin pystyy näköjään luomaan monenlaista kauneutta. Tunnelma kaupungissa on länsimainen, ja joka paikassa pärjää englannilla. Jos opettelet muutaman sanan arabiaa, todennäköisesti et pääse edes hyödyntämään niitä, sillä kaikki arkista työtä tekevät ovat käytännössä tulleet muualta Aasiasta. Rikkaiden paikallisten kanssa voi olla vaikea päästä juttusille.

Joitakin keinotekoisuus ja halvalla työvoimalla aikaansaadut rakennelmat saattavat ahdistaa. Naisia ja lapsia arvostetaan sen sijaan paremmin kuin muissa muslimimaissa. Islaminuskokaan ei vyöry liiaksi turistin kasvoille: Moderneissa keskuksissa minareettien kutsuhuutoa tuskin kuuluu lainkaan. Syrjemmällä moskeijoita riittää joka kilometrille!

No menisinkö uudestaan Dubaiin? Ehdottomasti, mutta auto kannattaa vuokrata!

© Caradise 2019

2 kommenttia: