Ferrari F430 Spider F1 testattu lokakuussa 2020.
Vihdoin toteutuu unelma punaisen Ferrarin ohjastamisesta!
Ferrari sen aloitti! Reilut 20 vuotta sitten italialainen superautotehdas toi markkinoille automatisoidun manuaalivaihteiston F355-malliinsa. Samalla tehokkaista superautoista tuli helppokäyttöisiä, arkiajoon sopivia autoja, joita voisi lainata vaikka naapurin mummolle kauppareissuun. Hankalat, mutta tunnelmaa nostattavat manuaalivaihteet ovat sittemmin jääneet lähes täysin paitsioon uudella vuosikymmenellä; lähes jokainen urheiluauto myydään nykyään automaattivaihteisena F1-tyylisillä vaihtolavoilla ratin takana…
Nyt kun tavallisia kuolevaisia voi siis päästää tällaisten
superautojen rattiin, on aika minunkin maistaa palanen tätä herkkua! Sain
synttärilahjaksi Lamborghini-elämyksen lisäksi myös vastaavan koeajon
Ferrarilla! SuperDriven järjestämä konsepti on muutoin samanlainen kuin
kuukausi sitten Gallardon kanssa, ja elämyksen hintakin on molemmilla autoilla
sama.
Olen unelmoinut Ferrarilla ajamisesta kenties vielä
pidempään kuin Lamborghinin testaamisesta! SuperDriven valikoimassa on punainen
F430 Spider F1-vaihteistolla. Vaikka se on vanhempi ja tehottomampi kuin
Gallardo LP560-4, dramatiikkaa ja tunnetta on tässäkin autossa vähintään yhtä
paljon! On siis kiva verrata näitä kahta keskenään, kun pääsin ajamaan
molemmilla autoilla vastaavissa oloissa.
Vaikka syksy on kuukauden pidemmällä, keli oli tänään
parempi. Aurinko paistoi poutapilvien läpi, ja mikä parasta, Malmin lentoaseman
kiitorata oli kuiva! Nyt nelivetoinen Gallardo ei saa teknistä etua takavetoiseen
Ferrariin nähden. Kuiva keli tarkoitti myös, että rata-aluetta oli pidennetty
muutamalla kymmenellä metrillä, mikä lupaa kovempia nopeuksia!
Nyt kun en ole päivän ensimmäinen kuski, aikaa
perusteelliseen tutustumiseen ja esittelyihin ei ole niin paljon. Kömmin silti
hiilikuiturunkoiselle sporttijakkaralle heti kun mahdollista virittelemään
tuulilasikameraa ja tablettia mittaamaan nopeuksia RaceChrono-sovelluksella.
Tosin tuulilasikameran toiminta jäi testaamatta, eikä se lopulta kuvannut
mitään tapahtumasta. Liekö italialaisen auton sähköissä jotain häikkää?
Kuppipenkki tuntuu erittäin tukevalta ja ajoasennon saa
mainioksi. Pieni miinus tulee silti käsin tehtävistä säädöistä. Muutenkin
uskallan antaa pientä kritiikkiä Ferrarin sisätiloille. Kojelauta näyttää vähän
sekavalta, aivan kuin se olisi jostain halvasta Fiatista. Lisäksi keltainen
kierroslukumittari on turhan räikeä ja mielestäni mauton. Lattiamatotkin
repsottavat ja pientä kulumaa näkyy siellä täällä. Onneksi mustaa ja
vaaleanruskeaa nahkaa on verhoiltu istuimien lisäksi oviin ja kojelautaan! Rattiin
on sijoitettu Manettino-kytkimen lisäksi punainen nappi, jolla mahtava moottori
käynnistyy. Sitä kun painaa, niin ohjaamon pienet epäkohdat unohtuvat!
Selän takana käynnistyy silloin 4,3-litrainen vapaasti
hengittävä V8 huomioita herättävällä hörinällä! Äänet ovat jotenkin vielä
räkäisemmät ja repivämmät kuin Gallardossa. Ferrari myös reagoi kaasupolkimen
liikkeisiin yhtä viiveettömästi kuin Lamborghini. Lyhyen opastuksen jälkeen
ohjaaja antaa kieltävän vastauksen molempiin toiveisiini: L.C.-nappia (Launch Control)
ei saa käyttää, eikä rättikattoakaan voi avata…
Mitäs siitä, kohta mennään, ja lujaa! Vaihde kytketään kuten
Gallardossakin, eli vedetään oikeaa vaihdevipua jarru painettuna ja saadaan
ykkönen silmään. Liikkeellelähtö lämmittelykierrokselle sujuu tälläkin
helposti. Vaihteet vaihtuvat nopeasti hienoisen viiveen kera, ja pienemmälle
pudotettaessa moottori töräyttää ilmoille hauskan hörähdyksen. Ajolinjat
tulevat tutuksi ensimmäisellä kierroksella ja toisen U-käännöksen jälkeen saa
painaa kaasun pohjaan kakkosvaihteella.
Takarenkaat ovat sen verran massiiviset, että pidon kanssa
ei ole ongelmia. Myös elektroninen tasauspyörästön lukitus E-Diff auttaa tässä.
Oikean jalan voi painaa huoletta lattiaan ja kuunnella veekasin karjunnan
erilaisia vivahteita läpi koko kierroslukualueen. Kunnes sitten 8 000
kierroksen kohdalla on aika vetää taas oikeaa etusormea. Selkä painuu nahkaistuimen
tiukkaan syleilyyn, ja salamannopean hengähdystauon jälkeen kiihtyvyys jatkuu
raivoisana myös kolmosvaihteella. Nelostakin pääsee fiilistelemään Gallardoa
enemmän, johtuen joko lyhyemmistä välityksistä tai siitä, että jarrutuksen saa
venyttää pikkuisen pidemmälle. Näin myös saavutettu nopeus nousee aavistuksen
Gallardoa kovemmaksi! Mittaria ei oikein uskaltanut kiireessä tuijottaa, mutta
RaceChrono antoi parhaaksi nopeudeksi 168,5 km/h! Siis viisi enemmän kuin
Gallardolla. Vaikka F430 antaa tasoitusta tehoissa ja vetävien pyörien
määrässä, kiihtyvyys tuntuu yhtä rajulta kuin Gallardollakin!
Toisella vedolla jarrutus meinasi jäädä turhan myöhäiseksi.
Jarrutuntuma osoittautui Gallardoa paremmaksi. Muutenkin Ferrari antaa
itsestään Gallardoa aavistuksen herkemmän vaikutelman. Kaarteissa Ferrarikaan
ei kallistele käytännössä ollenkaan, mutta kiihdytyksissä ja jarrutuksissa
keula nousee ja laskee selvemmin. Tämä tosin vain auttaa siirtämään
painopistettä ja pitoa oikeaan paikkaan. Muutenkin Malmin kiitorata tuntui
vähemmän pomppuiselta Ferrarin ratissa.
Pehmeämpi jousitus saattaa selittyä myös sillä, että ratin
Manettino-kytkin oli käännetty toiseksi kesyimpään moodiin. Sadekelin
asetuksella iskunvaimennus ei ole niin kova, samoin luistonesto ja kaasuun
vastaavuus ovat sopivampia liukkaammalle pinnalle. Asetusta ei tietenkään
sopinut muuttaa, eikä niitä eroja olisi ehtinyt muutamassa kiihdytyksessä vielä
huomatakaan. Tärkeintä oli kuitenkin todeta, että Ferrari herättää välittömästi
luottamusta nopeassakin ajossa, kuten Gallardokin!
Liian äkkiä kierrokset ovat taas ohi ja kaarran auton
seuraavan nautittavaksi. Ferrari kerää valtavasti huomiota missä tahansa, ja
äkkiä auton ympärillä häärii joukko ihmisiä, jotka haluavat katsella,
ihastella, ottaa kuvia, ja jopa koskettaa! Jäimme itsekin vielä ihmettelemään
Ferrarin vetovoimaa muiden toteuttaessa unelmiaan.
Vaikka kritisoinkin aikanaan F430:n hätäistä suunnittelua
häikäisevän upeaa Gallardoa vastaan, on Pininfarinan luomus silti tajuttoman
kaunis auto. Muodot ovat dynaamiset ja voimaa uhkuvat, silti kuitenkin sirot ja
tasapainoiset. Varsinkin punaisena F430:n tunnistaa Ferrariksi jo kilometrin
päästä. Tosin enzomaiset takavalot on sijoitettu liian ylös, minkä vuoksi 360
Spider on mielestäni seuraajaansa paremman näköinen. Jos siis joskus saan
mahdollisuuden hankkia Ferrarin omaksi, tuskin päätyisin F430-malliin, vaan
ehkä sitä vanhempiin ja halvempiin malleihin. Vaikka 348, F355 ja 360 Modena
eivät pärjää vauhdissa F430:lle, niiden autenttisuus ja analogisuus viehättää
enemmän.
No jos pitäisi valita F430:n tai Gallardon väliltä, kumman silloin valitsisin? Kysymys on erittäin vaikea, eikä siihen ole yksiselitteistä vastausta. Sekä Ferrari että Lamborghini ovat molemmat lähes täydellisiä autoja, joten kysymystä ratkaistaan lähinnä omissa mielikuvissa. Silloin Ferrarin pidempi historia ja valtava imago nostavat F430:n halutummaksi autoksi!
Kun minulta kysytään jatkossa, mikä on paras auto, mitä olen ajanut, vastaisin Lamborghini Gallardo. Mutta kysypä mikä on upein auto, mitä olen koskaan päässyt tähän mennessä ajamaan. Se on Ferrari F430 Spider.
© Caradise 2020 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti