BMW 645CiA (E63) Coupé testattu heinäkuussa 2022.
Bemarin surullisen näköinen 600-sarjan coupé jakaa tehokkaasti mielipiteet.
Auton ostamiseen voi suhtautua monella tavalla: Toisille
Liettuasta tuotu, huoltokirjaton 18-vuotias erikoisauto tarkoittaa varmaa
kolarihistoriaa tai vähintään väärennettyjä kilometrejä. Toisille juuri tehty
kallis venttiilikopan tiivisteen vaihto ja vähän öljyisen oloinen moottoritilan
pohja tarkoittaa tuhansien eurojen potentiaalisia korjauskuluja lähivuosille,
varsinkin kun sylintereitä autossa on kahdeksan kappaletta. Toisille
omintakeinen ja iso Baijerilais-coupé näyttäytyy jopa rumana! Heille 15 000 euroa tällaisesta epäkäytännöllisestä autosta on kankkulan kaivoon heitettyjä
seteleitä.
Toiset taas näkevät Chris Banglen villeihin visioihin
perustuvan luomuksen tulevana klassikkona. Heille 600-sarjan BMW on komea
ilmestys, joka erottuu massasta. He huomaavat korin kestäneen aikaa myös kunnon
osalta, mitä nyt pari pientä hapettuman alkua löytyy oudosta paikasta molempien
ovien alakulmasta. Toisille heti startatessa ilmoille kantautuva komea kasin
murahdus pistää hymyn huulille kerta toisensa jälkeen. He nauttivat myös
vaalean nahan tai jalopuun tuntumasta sormenpäille. Tällaisille 15 000
euron investointi mahdollisesti hintakuopassaan lojuvalle isolle coupélle voisi
olla oiva veto!
Itse olen jossakin näiden välimaastossa BMW 645CiA Coupén
osalta. Onhan se näyttävä auto hienolla tekniikalla, mutta sittenkin
esimerkiksi Jaguar XK tai CL-Mersu olisi vieläkin upeampi. Oli silti kiva
päästä testaamaan lyhyesti, miltä tällainen harvinaisuus tuntuu, vaikka auton
todellisesta arvosta ei päästykään sopuun!
Iästään huolimatta kutossarjalainen huokuu laadun tuntua
niin sisältä, ulkoa kuin tekniikankin osalta. 645 kulkee hienosti ja kevyesti,
toki pientä tärinää jo välittyy moottoritievauhdissa. 5-sarjaan perustuvaa,
painavaa autoa ei voi sanoa kovin ketteräksi, mutta hiljaisuus ja vakaus
isoissa nopeuksissa kertoo, missä GT-luokan auto on omiaan. 4,4-litrainen V8 ei
melua kovin paljoa ainakaan sisälle asti, mutta voiman tunne on moottoritien
rampeissa mukavasti läsnä! Keskiarvoinen kulutuskin näyttää hämmästyttävästi noin
10 litran lukemia. Se on tällaiselle vähän!
Mielipiteitä jakava omintakeisuus ulottuu
hallintalaitteisiin asti. Tämän ikäisissä Bemareissa totuttelua vaativat
ainakin aina keskelle palautuva vilkkuviiksi, sekä hassuun suuntaan totteleva
vakionopeudensäätimen vipu sen alapuolella. Ensimmäisen sukupolven
iDrive-järjestelmä ei sekään avaudu tottumattomalle lyhyellä koeajolla. Moneen
suuntaan liikkuva säätörulla keskikonsolissa tuntuu kuitenkin hyvältä käteen,
varsinkin rullatessa valikoiden loppupäähän, jolloin rulla lakkaa pyörimästä
pehmeästi mutta päättäväisesti!
E63-korimallin Bemareita valmistettiin vuosina 2003-2010
noin 71 500 yksilöä, joten ihan kaikki eivät tätä kallista mallia aikanaan
vihanneet. Avoversiot kävivät kaupaksi lähes yhtä hyvin kuin umpimalliset. Jonkun
verran näitä on Suomeenkin eksynyt, ja nyt hinnat ovat laskeneet vajaan
kymppitonnin tuntumaan halvimpien yksilöiden kohdalla. Huippumalli M6
mahtavalla V10-moottorilla ei sekään hirvitä enää hinnan puolesta: niitä saisi
noin 25 000 eurolla. Räpeltämätöntä yksilöä voi olla kuitenkin vaikea
löytää sopuhintaan. 600-sarjan Bemaria myytiin poikkeuksellisesti myös
kolmelitraisella dieselillä! Auton luonteen huomioiden en pitäisi sitä lainkaan
hassumpana vaihtoehtona. Parilla tankillisella voisi löytää itsensä jo Saksan
autobaanoilta toteuttamassa unelmaa nopeasta matkailusta GT-luokan henkeen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti