keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Uusi Mercedes-AMG GT

Mersulta eivät näköjään ideat lopu. Hovivirittäjä AMG:n insinöörit ovat saaneet ilmeisen vapaat kädet suunnitella mieltymystensä mukainen rata-auto kadulle. Tulos on hämmästyttävän upea! On uskomatonta miten tältä merkiltä voi tulla etumoottorisia superautoja melkeinpä vuoden välein, ja silti niillä on vielä jotain uutta hihassa.

Ensinnäkin uuden nimen kanssa on oltava tarkkana: se ei ole Mercedes-Benz vaan Mercedes-AMG GT. Tämä viimeistään paljastaa, että Stuttgart on lähtenyt tosissaan kahlaamaan uusille vesille. Kohteena on epäilemättä Porsche 911 ja sen lukuisat eri versiot. Jonkinlaisena edeltäjänä pidettävä SLS ei oikein ihan osunut Porschen territoriolle ollen selvästi tehokkaampi ja kalliimpi kuin Turbo. Jaguarin tuore F-Type osuu ehkä parhaiten uuden GT:n tappolistalle, miksei myös vanha kunnon Corvette. Mutta Audilla ja Bemarilla ei ole mitään sanottavaa tähän kisaan...

Muodoissa on hieman lainaa SLS-mallista, sekä alkuperäisestä Lokinsiipi-Mersusta, mutta muuten GT näyttää todella vähän Mersulta. Ovetkin ovat taas perinteistä mallia. Mittasuhteet ovat todellakin nimensä veroiset, keula on käsittämättömän pitkä ja ohjaamo sijaitsee normiauton takapenkin kohdalla. Todellista kokoa on pelkistä kuvista erittäin hankala hahmottaa. Penkkejä GT:ssä on vain kaksi.

On oikeastaan aika fiksu veto tehdä selvä pesäero SLS-malliin. Aidoilla lokinsiipi-ovilla ja viimeisellä vapaastihengittävällä AMG-veekasilla varustettu SLS varmistaa näin todellisen klassikon aseman. GT on pienempi, kätevämpi ja ystävällisempi kaupunkiliikenteessä. Silti se on vähintään yhtä nopea radalla ja kiihdytyssuoralla. Ja saattaa käydä niin, kun SLS oli SLR:ää puolet halvempi, GT höylää hinnasta pois vielä ainakin sata tonnia.

Moottorit ovat nykyaikaistuneet ja vaihtoehtoja on kaksi. V8 on tilavuudeltaan neljä litraa ja turboja on kaksi kappaletta. GT S-mallin teho on 510 hevosvoimaa ja perusmallissa niitä on viitisenkymmentä vähemmän. Manuaalia ei saa, sillä seitsenvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko on ainoa vaihtoehto. Täten ilmoitettu 3,8 sekunnin kiihtyvyys sataseen on helpompi saavuttaa kuin ilmoitettu alle kymmenen litran yhdistetty kulutus...
 
© Mercedes-Benz

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti