Englantia voi pitää monella tasolla autourheilun kotimaana.
Esimerkiksi suurin osa F1-talleista toimii Briteistä käsin. Maassa on myös
useita kilparatoja, joita käytetään tiheään niin kilpailukäytössä kuin
siviiliautoillakin. Tästä taas on syntynyt erityinen ”ratapäivä”-kulttuuri,
jossa tuhansien brittien lempiharrastuksena on ajelu maan eri moottoriradoilla
enemmän tai vähemmän tosissaan. Ja kun kysyntää on tarpeeksi, Britanniaan on
perustettu historian saatossa lukuisia eri autonvalmistajia, joista moni
keskittyy pelkästään urheilullisiin autoihin. Suurin osa näistä on melko
pieniä, ja monet ovat päätyneet konkurssiin, mutta ajoittain nousee aina joitain
mielenkiintoisia onnistujia.
2000-luvulle tultaessa luulisi automaailmassa olevan
keksitty jo kaikki mahdollinen, siis ainakin näin mekaanisessa ja rakenteellisessa
mielessä. Viime vuosien kehitys autoissa on painottunut perusideoiden
hienosäätöön ja tietotekniikan istuttamiseen. Mutta sentään jotain oli näköjään
vielä viime vuosituhannen lopulla keksimättä.
Ariel Atom sai alkunsa oppilastyönä Coventryn yliopistossa
1990-luvun lopulla. Niki Smart suunnitteli auton, joka olisi äärimmilleen
riisuttu. Keveyshän tuo valtavia etuja rata-autoilussa: Kiihtyvyys paranee,
jarrutusmatkat lyhenevät, käsiteltävyys paranee, kulutus pienenee ja niin
edelleen. Toki toinen toistaan kevyempiä urheiluautoja on suunniteltu
Englannissa jo vuosikymmeniä. Kukaan ei vain ollut aiemmin rohjennut jättää
putkirunkoa näkyviin, jolloin autolle saadaan samalla radikaali ulkomuoto.
Simon Saunders, yksi opettajista, näki potentiaalin
projektissa, ja lähti tukemaan rahallisesti. Myyntiin ensimmäiset Ariel Atomit
saatiin vuodeksi 2000. Nimi Atom sopii autolle, joka näyttää luurangolta, kuin
nenä päähän. Ariel on puolestaan valmistanut aiemmin nopeita moottoripyöriä.
Atom rakentuu siis luodinmuotoisen putkirunkokehikon
ympärille. Pyörät on sijoitettu kulmiin kolmiotukivarsin, ja kaikki komponentit
ovat uteliaiden nähtävillä. Moottoriksi riitti aluksi Roverin nelisylinterinen,
joka majailee takapyörien välissä. Kuljettaja istuu käytännössä auton pohjaan
integroiduilla muovimuoteilla. Vain keulaan ja moottorin ilmanottoaukon
suojaksi on asennettu muovipaneelit. Vielä kun ruuvataan pyöreät lamput
tarvittaviin paikkoihin, niin auto on valmis. Ja tällaisen auton saa Briteissä
rekisteröityä tieliikennekäyttöön!
Jo ensimmäiset versiot olivat luonnollisesti nopeita. Aluksi
oli tarjolla eri tehoversioita reilun sadan hevosvoiman luokissa, ja näilläkin
kiihtyvyys nollasta sataseen sujui noin viidessä sekunnissa. Mikä parasta,
Atomin alusta on kehitetty Lotuksen insinöörien toimesta. Ajotuntumaa on siten
kehuttu vähintäänkin erinomaiseksi.
Nerokas perusidea on itse asiassa pysynyt suurin piirtein
muuttumattomana aina näihin päiviin asti. Toki pariin vuosikymmeneen mahtuu
paljon kehitystyötä ja erilaisia versioita. Vetoisan ohjaamon suojaksi on
tullut tarjolle esimerkiksi irrotettava tuulilasi sekä läpinäkyvät pleksit
putkirungon tuulensuojaksi. Kuskin kaikki liikkeet ovat silti edelleen kaikkien
nähtävillä. Kypärää suositellaan, ehkä jopa Goretex-haalareita!
Atom alkoi saada enemmän näkyvyyttä toisen vaiheen myötä.
Vuonna 2003 Roverin K-sarjalainen vaihdettiin Honda Civic Type-R:n moottoriin.
Seuraavana vuonna jo valmiiksi tehokkaan moottorin avuksi ruuvattiin
kompressoriahdin. 300-hevosvoimainen Ariel Atom 2 kiihtyi sataseen jo reilussa
kolmessa sekunnissa, ja löi kierrosajoissa Top Gearin testiradalla monta
kalliimpaa superautoa. Joku saattaa muistaa Jeremy Clarksonin vatkaavat kasvot
ja mies ylistää autoa ajamisen nirvanaksi!
Painonsäästön ja hauskuuden nimissä Atomista on jätetty pois
ohjaustehostin, ABS-jarrut, luistonesto, eli kaikki sellainen, joka voisi
häiritä puhdasta ajonautintoa. Vaihteisto on tietysti manuaalikäyttöinen,
jolloin hallinnan tunne pysyy koko ajan korkealla. Mukavuusvarusteita, kuten
ovia, ei ole nähty tarpeellisiksi. Atom on käytännössä nelipyöräinen
moottoripyörän korvike.
Vuosien mittaan Atom on poikinut lukuisia erikoisversioita.
Villein niistä on ehdottomasti Atom 500 V8-moottorilla. Tätä mallia tehtiin
vain 25 kappaletta, ja siinä on varta vasten tähän autoon suunniteltu
kolmelitrainen V8, joka kehittää huikeat 500 hevosvoimaa korkeilla kierroksilla
ja painaa alle sata kiloa! Näin Atom alkoi rikkoa jo maailmanennätyksiä;
tehopainosuhde oli katuautoksi lyömätön ja nollasta sataan se kiihtyy osaavan
kuskin käsissä 2,3 sekunnissa. Tähän auttaa sekventiaalinen kuusinopeuksinen
vaihteisto sekä muut erikoisosat. Tuntomerkkinä toimii ainakin formulamaiset
etu- ja takasiivet, sekä pienet sivuponttoonit kauhomassa lisää ilmaa
moottoriin.
Evoluutio on päässyt tätä kirjoitettaessa versioon 3.5.
Ulkoisesti Atomia ei erota edeltäjästään kuin erilaisista ajovaloista. Nyt
pyöreitä valoja on keulassa kolme vierekkäin molemmin puolin. Huippumalli
3.5R:ssä on tehoa 350 hevosvoimaa, joka sekin riittänee useimmille! Noin 20
työntekijän tiimi rakentaa käsityönä satakunta Atomia vuodessa. Atomia kootaan
myös lisenssillä Amerikassa.
Myynnissä tällaisia ratapäivän unelmia on vain harvoin. Yksi
niistä silti sattuu olemaan Suomessa, mutta Tax Freenä. Verovapaa hinta olisi
alle 50 000 euroa. Onko se paljon vai vähän, riippuu näkökulmasta. Uusia kyykkypyöriä
saa halvemmalla, mutta esimerkiksi paljon yleisempiä Ferrareita ei normaalisti
saa tähän hintaan ja ne ovat vieläpä aavistuksen hitaampia. Ja Ariel Atom
herättää varmasti enemmän huomiota liikenteessä kuin Maranellon punaiset oriit.
Kunhan sen vain onnistuisi saamaan Suomessa rekisteröityä…
© Caradise 2017 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti