Roineen vesistön rannalta, Kangasalta löytyy kaksi
mielenkiintoista automuseota muutaman kilometrin päästä toisistaan. Tarkemmin
katsottuna voidaan oikeastaan puhua jopa neljästä erityyppisestä museosta,
joista kolme sijaitsee tieliikenteen valtakunnallisessa erikoismuseossa
Mobiliassa ja yksi Vehoniemen harjun huikealla näköalapaikalla.
Mobilia on siis oikeastaan monenlaiseen autohistorialliseen
aiheeseen keskittynyt moderni museokeskus. Sen päähalliin on sijoitettu
vuosittain vaihtuva teemanäyttely. Välittömästi sen takana on tuore
laajennusosa, joka on omistettu ralliautoilulle. Muutaman sadan metrin päähän
päätalosta on piilotettu vielä erillinen Autoglym Gallery. Huolimaton turisti
saattaa vahingossa jättää tämän osan kokonaan käymättä, vaikka se kuuluu 12
euron pääsylipun hintaan.
Viime vuosina vaihtuvat teemanäyttelyt ovat keskittyneet
hyötyajoneuvoihin. Tänä vuonna aiheena on Suomi turvassa 100 vuotta.
Käytännössä se sisältää poliisin ja tullin kalustoa, paloautoja, ambulansseja
sekä armeijan ajoneuvoja vuosien varrelta. Siisti ja laadukas näyttelyhalli
tulee suurista kuorma-autoista äkkiä täyteen. Ajoneuvoista kertovat tarinat
ovat kuitenkin sopivan mittaisia ja lapsillekin riittää mielenkiintoista
koettavaa.
Rallimuseo avattiin viime kesänä, ja sen yhteyteen
liitettiin myös Rally Hall of Fame. Tämä tekee museosta jopa kansainvälisesti
merkittävän, ja mikä olisikaan parempi maa historian suurten rallitähtien esittelyyn
kuin Suomi. Muistona näistä paikalla on vanhojen mestarien pukuja, kypäriä ja
pokaaleja sekä onneksi myös autoja, joita he ovat vuosien varrella käyttäneet.
Suomessa kun ollaan, esillä olevat ralliautot ovat tavallisemmasta päästä.
Varsinaisia B-ryhmäläisiä on sentään kaksi: pitkän akselivälin Audi Quattro,
sekä Renault 5 Turbo. Rallimuseota on elävöitetty myös digitalisaation
ihmeillä: Ralliauton kyytiin on mahdollisuus päästä virtuaalilasien avulla, ja
kännykkäsovellus tuo ralliautojen äänet kuulokkeista korviin.
Mobilian klassikkoautot on koottu Autoglym Galleryyn. Sinne
pääsee samalla lipulla, jos vain hoksaa etsiä paikan. Ja käytännössä vaikka pummilla,
sillä ainakin tänään, ja joskus aiemminkin kesällä, automaattinen ovi ei ollut
käytössä ja kulku tapahtui viereisen huolto-oven kautta. Kun ei
henkilökuntaakaan ole paikalla, pääsee lasiseinän takana olevia klassikoita
ihailemaan kaikessa rauhassa. Eikä tätä aluetta kannata mielestäni jättää
näkemättä. Monet autoista ovat paikallaan pysyvästi, mutta Mobilia vuokraa myös
varmasti laadukkaita talvisäilytystiloja näistä vitriineistä! Siksi
autokokoelma vaihtuu jatkuvasti, ja seuraavallekin kerralle riittää uutta
nähtävää. Näytillä on myös maailmanluokan harvinaisuuksia, kuten
Waxenberger-Mercedes tai Dual Ghia L6.4 Coupé.
Samalla matkalla kannattaa poiketa myös Vehoniemen automuseossa Kaivannon kanavan toisella puolella. Täällä tunnelma on varsin
erilainen, ja väkeä usein jopa enemmän kuin Mobiliassa. Suurin syy suosiolle
lienee herkulliset munkit ja upeat maisemat. Paikka onkin oikeastaan kahvila,
jossa voi samalla käydä ihailemassa kuljetusyrittäjä Sallisen autokokoelmaa.
Toki täälläkin kalusto vaihtuu ajoittain, jotta on hyvä syy tulla paikalle
myöhemmin uudestaan. Sisäänpääsykin on ilmaista, kulut katetaan
kahvilatoiminnalla, sekä kattavalla pienoismallien myymälällä. Myös tänne on
eksynyt eksoottisia autoja: mainittakoon vaikka suuri V8-moottorinen Renault
Nervasport Cabriolet taikka hurjalta vaikuttava Kellison Astra X300 GT Coupé.
© Caradise 2017 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti