Ja niin ajattelee moni muukin renkaistaan. Kunhan
urasyvyyttä on vähintään se lain säätämä minimi. No, monelle tuo välttävä taso
renkaissa riittää. Ehkä he eivät tiedä paremmasta. Ehkä heillä ei ole myöskään
tarvetta erityisemmille renkaille, vaan auto on heille vain liikkumisväline
paikasta toiseen. Sallittakoon kaikille siis ajelu myös huonommilla renkailla.
Mutta sellaiselle, joka nauttii ajamisesta, suosittelen
lämpimästi panostusta kunnon renkaisiin. Itse huomasin sen viimeistään juuri
viime syksynä. Jo pelkästään kromivanteiden Kormoranien, ja edeltävien
Hankookien välillä oli selvä ero. Vaikka molemmat olivat käytännössä loppuun
kuluneita, Hankookit tuntuivat huomattavasti tarkemmilta ajaa!
Nyt minulla oli vihdoin varaa päivittää veltot Kormoranit
parempiin. Ensin ajattelin pitkään hankkivani käytetyt renkaat, joita saisi
vajaalla parilla sadalla eurolla. Siis sellaiset, missä olisi vielä syvät urat,
mutta kuitenkin melkoisen vanhat kumit. Ja asiantuntijat varoittavat liian
vanhojen renkaiden käytöstä, joiden kumiseos kovettuu, eikä pito ole enää niin
hyvä.
Kysyin ohimennen parista rengasliikkeestä, mihin hintaan
saisi uudet renkaat. Mazda MX-5:n pieni rengaskoko 195/50 R 15 tarkoittaa, että
sellaiset saisi yllättävän halvalla: BF Goodrichit 330 € asennuksineen,
Yokohamat 380 €. Kysyinpä samalla myös mitä maksaisi hyppäys seuraavaan tasoon.
Se oli mitättömän pieni. Euromaster tarjosi autooni Michelin Pilot Sport 3
-renkaat mielestäni edulliseen 400 € hintaan!
Etsin nimenomaan vähän sporttisempaa rengasta, jolloin
vierintävastuksella tai melulla ei olisi niin väliä. Pääasia olisi hyvä pito
kuivalla asfaltilla, sekä tarkka ajettavuus. Edes märkäpidolla ei ollut merkitystä,
koska avoautolla ajellaan huvikseen pääsääntöisesti kuivalla säällä. Toki
Michelineissä sekin piirre on erinomaisella tasolla.
Viime lauantaina sain uudet kumit alle, ja heti ensi
metreistä lähtien ero oli selvä! Kuluneet Kormoranit söivät Mazdan ajettavuudesta
parhaimman terän, ja pehmeä sivuprofiili tarkoitti valtavaa vetelyä urissa.
Michelinit menevät näihin verrattuna huomattavan suoraan, ja jokainen
ratinkääntö tuo käsiin paljon tarkemman palautteen auton liikkeistä! Uudet
renkaat tuntuisivat myös rullaavan aavistuksen paremmin.
Pitoakin tuntuu ensimmäisten kilometrien perusteella olevan
hämmästyttävän paljon enemmän! Kormoraneilla Mazda oli suht helppo saada
luisuun. Kävinkin viimeisenä iltana piirtämässä useamman donitsin laajalle
parkkialueelle, ennen kuin kumit päätyisivät kierrätykseen! Täytyyhän renkaista
ottaa kaikki irti, toki niin että auto säilyy ehjänä!
En ole vielä lähtenyt testaamaan uusien Michelinien pidon
rajoja, mutta heti huomaa, että mutkiin saa tykittää huomattavasti kovempaa.
Voi kun pääsisi näillä taas radalle kokeilemaan! Uskoisin, että muutama sekunti
on höylättävissä Ahveniston kierrosajasta, jonka siis ajoin Hankookeilla.
Parempi mutkanopeus tarkoittaa kovempaa vauhtia suoralle. Myös jarrutus tuntuu
sujuvan tehokkaammin!
Tänään testasin uusia renkaita kostealla asfaltilla: Pitoa
tuntuisi olevan Michelineissä suurin piirtein saman verran kuin Kormoraneissa
kuivalla tiellä! Pikainen donitsi-testi paljasti tämän. Paikallaan pyöriminen
sujuu suurin piirtein samoilla liikkeillä ja kaasun annostelulla Michelinillä
märällä asfaltilla kuin Kormoranilla kuivalla!
Uusia renkaita ei tietenkään heti sovi kuluttaa loppuun.
Ennen renkaiden asennusta kiertelin kortteleita niin, että Euromasterin pihassa
oli mittarissa tasan 209 000 kilometriä! Vuosien vieriessä nähdään, kuinka
pitkään Michelin Pilot Sportit kestävät...
© Caradise 2018 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti