Rohkean ja omalaatuisen coupén saa nyt yllättävän edullisesti.
Vuonna 1998 Audi teki rohkean päätöksen ottamalla kolme
vuotta aiemmin konseptina esitellyn pienen urheiluauton tuotantoon. Se oli joka
suunnasta pyöreä, mutta silti häijyn ja aggressiivisen näköinen. Pienistä ajettavuusongelmista
huolimatta TT kävi hienosti kaupaksi. Se perustui samaan pohjalevyyn mm. Audi
A3:n ja Volkswagen Golfin kanssa. Muotoilu osui kerralla nappiin. Siitä kertoo
se, että ensimmäisen polven TT-Audi pärjäsi ilman faceliftiä koko kahdeksan
tuotantovuoden ajan.
Itse myös pidän alkuperäisestä TT:stä enemmän kuin toisesta
sukupolvesta, joka meni muotoilussa turhankin aikuiseen suuntaan. Ensimmäisestä
polvesta löytyy enemmän särmää, ja autossa on kaikki tulevan klassikon ainekset.
Ensimmäisen polven TT-Audia alkaa saamaan jo alle neljän
tonnin. Se on siis juuri ja juuri budjetin rajoissa. Kieltämättä tämä malli
olisi yksi toivomuslistan kärkiautoista, jos sopivan yksilön onnistuu
löytämään. Audi TT muodostaisi hienon parin MX-5:n kanssa. Molemmat ovat
tyköistuvia aloittelijan urheiluautoja. TT ei missään nimessä ole tilavin
vaihtoehdoista, mutta ei tarvitsekaan olla. Hyvin olen pikku roadsterillakin
pärjännyt, kun se on toiminut kohta puoli vuotta ainoana autonani.
Alkuvuosina TT-Audiin oli tarjolla vain 1,8-litraista
turbomoottoria kahtena eri tehoversiona. Molemmat ovat kuitenkin sieltä
tehokkaimmasta päästä. 180-hevosvoimainen aloitusmalli on aina viisivaihteinen
ja pääsääntöisesti etuvetoinen. Nelivetokin on siihen saatavilla. 225-heppainen
versio on aina quattro, ja siinä on myös yksi pykälä enemmän. Automaattia ei
TT:hen aluksi saanut. Tehokkaamman version tunnistaa näppärästi kahdesta
pakoputkesta. Loppuvuosina TT:n sai myös 3,2-litraisella V6-koneella ja
DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta tästä on muodostumassa keräilykohde,
jonka hinta on kaksi kertaa edellisiä korkeampi.
Talviautolle neliveto sopisi hyvin, mutta valikoimaa on
vähemmän ja halvimpien yksilöiden kohdalla saa aina pelätä jotain orastavaa ja
kallista vikaa. Siksi etuvetoinen perusmalli riittäisi minulle myös. Juuri
tällaista pääsin kokeilemaan lyhyesti Läyliäisissä, jota yksityishenkilö oli myymässä.
Kaduilla pyörivissä TT-Audeissa näkyy harvemmin
ruostetäpliä, eikä tässäkään ollut ongelmaa ruosteen kanssa. Sinkitty kori
pysyy ilmeisen siistinä. Muutama naarmu tietysti löytyy jokaisesta parikymmentä
vuotta vanhasta autosta, mutta tässä ne ei muodostuisi ratkaisevaksi
ongelmaksi. Konepellin poikki kulkee harmaa vauhtiraita, jonka poistaisin saman
tien, jos ostaisin tämän auton.
Jo heti puhelimessa myyjä kertoi mielenkiintoisesta viasta
Audissa. Tai siis kauniimmin sanottuna ominaisuudesta. Audi TT kuuluu nimittäin
siihen luokkaan, jossa polttimoiden vaihtaminen on erittäin työläs prosessi,
joka kuulemma vaatii puskurin irrottamisen. Poikkeuksellista muotoilua
toteutettaessa ei ollut ensimmäisenä mielessä helppo ja halpa huollettavuus. Ei
kai sillä muuten väliä, mutta tässä yksilössä molemmat ajovalot ovat jo
hajonneet, joten ne pitäisi ensi töikseen vaihtaa. Katsastuskin odottaisi vielä
ennen vuodenvaihdetta.
Muuta vikaa Audista ei sitten oikein tuntunut löytyvän.
Sisälläkin kaikki vaikutti ehjältä. Jopa muhkean ja erittäin hyvältä näyttävän
nahkaistuimen vasen selkänojan toppaus oli ehjä. Muutenkin TT:n sisätilat ovat
tyylikkäät. Tummanpuhuvassa ohjaamossa nousee esiin lukuisat alumiininväriset
yksityiskohdat. Esimerkiksi stereoiden päälle taittuu näyttävä levy, josta näkee
selvästi, missä autossa istutaan. Pyöreitä hopearinkuloita kahdeksan kuopan
kera on vastaavasti ripoteltu useita ympäri kojelautaa.
Tunnelma ohjaamossa on melko ahdas ja näkyvyys ulos ei ole
kovin hyvä. Silti sisälle mahtuu hyvin: Kattoon jää reilusti enemmän tilaa kuin
Mazdassani. Penkki tuntuu tukevalta ja ratti istuu hyvin käteen. Muutamat
muoviosat muistuttavat Golf-taustasta, mutta kaiken kaikkiaan ohjaamossa
viihtyy hyvin.
Eikä pikainen koeajo muuttanut käsitystä, päinvastoin. Audi
TT tuntuu sporttiselta, ja kulkee jämäkästi. Ohjaus on tarkka ja tunnokas.
Vaikka alustan osat ovat peräisin Volkswagen Golfista, Audia on kiva ajaa. Ehkä
koko vaikuttaa paljon. Pienet ulkomitat ja pyörät kaukana toisistaan parantaa
ajotuntumaa. Pienestä koosta huolimatta omamassa on yli 1300 kiloa, mikä
puolestaan vakauttaa menoa.
180-hevosvoimainen turbomoottori vie autoa kevyesti. Silti
tuntuu aavistuksen siltä, että kiihdytyksissä on hienoista pätkimistä. Omistaja
kertoi viallisesta puolasta, kukaties liittyy tähän? Tässä koneessa on
poikkeukselliset 5 venttiiliä sylinteriä kohden, joka saattaa aiheuttaa myös
vikaherkkyyttä. 100 hevosvoiman litrateho tuskin syntyy ihan kivuttomasti.
Audi TT täyttää mielestäni urheiluauton kriteerit, toisin
kuin esimerkiksi hiljattain testaamani Volvo C70 tai Mercedes-Benz CLK.
Ajettavuus on napakka, eikä siis niin keinuva kuin puoli metriä pidemmissä
kilpailijoissaan. Takapenkkien tilatkin ovat TT:ssä urheiluautoluokkaa, mutta
tavaratila vaikuttaa yllättävän tilavalta. Etupainoisuudesta johtuvat
ajettavuusongelmat saatiin aikanaan korjattua takasiivellä sekä vakiovarusteisella
ajonvakausjärjestelmällä. Unkarissa valmistettu coupé edustaa muutenkin modernia
aikakautta. Eräs yksityiskohta tästä hyvänä esimerkkinä: Sivuikkuna nousee
hieman ylöspäin oven suljettua ja taas laskeutuu, kun ovenkahvaa vedetään.
Mielestäni tätä laadukasta Audia saa nykyisin yllättävän halvalla. On sitten kokonaan toinen kysymys, kestääkö hieno tekniikka parin vuosikymmenen rääkkiä? Varsinkin pakkasen, lumen ja suolan aiheuttamaa rasitusta. Aika näyttää, saadaanko asiaan selvyyttä omakohtaisten kokemusten kautta. Pitäisikö sittenkin tyytyä järkevämpään ja isompaan kaksioviseen? Tämä yksilö jäi ostamatta, sillä en ole vielä ihan varma budjetin riittävyydestä.
Mielestäni tätä laadukasta Audia saa nykyisin yllättävän halvalla. On sitten kokonaan toinen kysymys, kestääkö hieno tekniikka parin vuosikymmenen rääkkiä? Varsinkin pakkasen, lumen ja suolan aiheuttamaa rasitusta. Aika näyttää, saadaanko asiaan selvyyttä omakohtaisten kokemusten kautta. Pitäisikö sittenkin tyytyä järkevämpään ja isompaan kaksioviseen? Tämä yksilö jäi ostamatta, sillä en ole vielä ihan varma budjetin riittävyydestä.
© Caradise 2018 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti