Lopullinen budjetti selvisi oikeastaan vasta elokuun
viimeisenä päivänä, jolloin sain elokuun palkan ja lomarahat samaan aikaan. Ne
olivat oikeastaan paremmat kuin uskalsin toivoa, joten maksimissaan 5 000 €
olisin uskaltanut tuhlata kaksioviseen kakkosautoon.
Koko perjantai-ilta meni luonnollisesti Nettiauton sivuilla
haaveillessa, ja toinen toistaan mielenkiintoisempia vaihtoehtoja olisi
odottanut noutajaansa ympäri Suomea. Lauantaipäivän viettäisin tietysti autoja
katsellessa, mutta en millään keksinyt minne päin suuntaisin. Lopulta etsin
parhaat vaihtoehdot suoraan etelästä, eli Hyvinkää-Järvenpää-Tuusula-Vantaa akselilta.
Suoraan sanottuna se siisti Volvo jäi jotenkin
kummittelemaan mieleen, joten halusin aloittaa koeajamalla sen ensin. Tämän
viikon aikana kauppias Hyvinkäällä oli ehtinyt katsastaa tulevan autoni, ja
nostaa hinnan 4 800 euroon. Matkan aikana sisäinen tunne voimistui: Jos
C70 olisi ajoltaan myös ehjä, eikä ikäviä yllätyksiä tulisi, voisin tarjota siitä
kolmosella alkavan summan.
Kyseinen yksilö on siis 2,4-litraisella turbokoneella
varustettu metsänvihreä C70 vuodelta 1998. Vaihteet vaihtuvat automaattisesti,
ja varusteluun on panostettu: On vakionopeudensäädintä, ilmastointia ja
sähköpenkit muistipaikoilla. Sisälle tyyliä tuo vaalea nahkaverhoilu ja
jalopuukoristeet. Tämä auto ei missään nimessä ollut halvin mahdollinen C70,
mutta kunnoltaan vielä erinomainen. Maalipinta on pääosin hyvä, ruostetta ei
juurikaan ole, ja nahkapenkitkin vielä ehjät!
Kaikesta päätellen Volvo ei ole ollut mikään kiertopalkinto,
vaan hyvin pidetty yksilö, joka toimii vielä hienosti, 289 000 ajokilometrin
jälkeen. Tästä kertoo saksankielinen huoltokirja, joka jatkuu viime vuosiin
asti. Juuri katsastuksen yhteydessä uusitut jarruosatkin on kirjattu muistiin!
Voin siis luottaa siihen, että tähän autoon ei tarvitsisi sijoittaa yhtään
ylimääräistä euroa korjaamiseen ainakaan nyt.
Aluksi tarjosin röyhkeästi tuhat euroa hintalappua vähemmän,
muistuttaen samalla viikon takaisesta hinnasta. Eikä vastaanotto ollut kovin
kauhistunut, vaan pääsimme nopeasti sopuun 3 900 € hinnasta. Kauppakirjat
tehtiin samana päivänä ja noin tunnin päästä sain siskoni hakemaan Volvon ja
Mazdan Hyvinkäältä Hämeenlinnaan.
Ensimmäinen viikonloppu Volvolla on paljastanut auton
hiljaiseksi ja mukavaksi cruiseriksi. Tehoakin on ihan mukavasti, 193
hevosvoimaa, siis aivan riittävästi etuvetoiseen autoon. Ei tätä silti
urheiluautoksi voi kutsua. Pidän enemmän manuaalista, sillä
automaattivaihteinen ei tunnu niin tehokkaalta. Toisaalta en huomannut
ratkaisevaa eroa 50 heppaa tehokkaampaan T5-malliin, joten tälläkin pärjää
varmasti. C70 on itse asiassa ensimmäinen omistamani automaattivaihteinen auto!
Myös tilat riittävät käyttööni ruhtinaallisesti! Vaikka olen
suht pitkä mies, löydän helposti sopivan ajoasennon. Myös pari ystävääni totesi
takatilat riittäviksi. Selkänojan taituttua penkki siirtyy vielä sähköisesti
eteenpäin verkkaisesti, jotta kulku taakse helpottuu. Takakonttiin mahtuu jopa
kolme talvirengasta alkuperäisillä alumiinivanteilla ja niiden alta paljastui
vielä siistit kangasmatot muovisten kurakaukaloiden tilalle!
Vaikka C70 on melko harvinainen auto, sen tekniikka on
kohtuullisen yleistä ja luotettavaa. Varaosatkaan eivät ole kaikkein kalleimpia,
samoin vakuutukset. Kaiken kaikkiaan Volvoa voisi kuvailla aika turvalliseksi valinnaksi!
Cadillac Eldorado, Audi TT tai moni muu olisivat tässä mielessä riskialttiimpia.
Viimekeväinen epäonnistunut kokeilu Ford Cougarin kanssa tuskin tulee
toistumaan…
© Caradise 2018 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti