He löysivät tähden, ja seurasivat sitä…
Ajan öistä Länsiväylää pois kaupungista. Mukautuva
vakionopeudensäädin huomaa edellä ajavan auton ja jättää välin sopivaksi.
Kolmoisvilkautus vasemmalle ja vauhti kiihtyy takaisin asetettuun nopeuteen.
Punainen kolmio oikeassa peilissä sammuu ja kohta palaan takaisin omalle
kaistalle. Ratti täristää katkoviivan kohdalla muutaman kerran. Ai niin, olisi
pitänyt käyttää vilkkua! Pikku ylinopeus ei tunnu missään ja jään hetkeksi
pohtimaan huomisia ajoja. Kuin huomaamatta anturit haistelevat koko ajan
kaistaviivoja ja ratti liikkuu itsekseen pitääkseen auton omalla kaistallaan.
Pian suureen näyttöön ilmestyvä käsien kuva muistuttaa tarttumaan taas ratista
ja keskittymään tähän hetkeen…
Varhain seuraavana aamuna haen neiti B:n, operatiivisen
johtajan, kotoaan. Hän istahtaa muhkealle etuistuimelle ja huokaisee. Aamu tuli
taas liian äkkiä. Kaivan 12,2-tuumaisen näytön valikoista hierontatoiminnon ja
pienet rauhassa liikkuvat muhkurat rentouttavat tapahtumavastaavan
välittömästi. Valikoimme vielä sisätiloja kiertävän ledinauhan värin sopivaksi.
Päädymme molemmat siniseen, onhan tulevan kansainvälisen konferenssin yksi
kantavia tunnusvärejä vaaleansininen. Ja se sopii muutenkin tummanpuhuvaan
sisustukseen. Tästä se pitkä ja intensiivinen työpäivä taas alkaa!
Myöhemmin itsellänikin on aikaa hengähtää lentokentän
parkkihallissa ennen seuraavaa saapuvaa lentoa. Hienosäädän istuimen asetukset
lopulliseen muotoonsa ja tallennan ne muistipaikkaan kolme. Tekee mieli
kuunnella hetki funkahtavaa jazzia. Vaihtoehtoja on useita: bluetooth, USB,
AUX, tai vaikkapa kuuden levyn vaihtaja. Kaivan lompakosta lopulta SD-kortin ja
asetan sen sisään. Burmesterin 13 kaiutinta alkaa toistaa musiikkia voimalla
ja laadulla. Äänen hienosäätöönkin riittää valikoimaa.
Hybrid
Kolme esimerkkiä edellä kuvaavat hiukan sitä, kuinka
täydelliseksi uusimman polven S-Mersu on hiottu. Kaikki yksityiskohdat on
ajateltu loppuun asti ja kaikki toimii loogisen luontevasti, melkeinpä
ajatuksen voimalla. Sain kunnian toimia Euroopan bisnesenkelien kokouksen
kuljettajana maahantuojan lainaamalla autolla. Pääsin jopa vaikuttamaan
valintaprosessissa: halusin ehdottomasti S 400 Hybridin. Olen jo ehtinyt
haukkua sen toimintajärjestelmän edellisessä polvessa, joten halusin
selvittää miten uutuuden voimalinjaa on parannettu. Toinen vaihtoehto oli musta
S 350 CDI BlueTec, jonka tiesin olevan riittävän tehokas ja sulava tällaiseen
luksusautoon. Niin kuin sainkin myöhemmin pikaisella koeajolla todeta. Neiti
B:llekin hybridin valinta sopi, mutta häntä kiinnosti enemmän väri, hän halusi
tumman cavansitensinisen yksilön…
Minua kiinnostaa kuitenkin se voimalinja! Edellisen polven
hybridihän oli pelkkä markkinointikikka, se ei suostunut edes liikkumaan
sähkömoottorin voimin. Mutta kun uudella hybridillä painaa kaasupoljinta vain aavistuksen,
kaareva palkki kierroslukumittarin alkupuolella pysyy harmaalla
E-Drive-alueella, ja paritonninen limusiini liikkuu pelkän sähkömoottorin
avulla niin kauan kuin suuressa litiumioniakustossa riittää virtaa.
Tosin on hankalaa pitää se siellä normaaliliikenteen
rytmissä. Vaihto sähköstä polttomoottorin puolelle ei edelleenkään ole aina
täysin sulava, vaan aiheuttaa pieniä epämukavia nykäyksiä. Niitä ei kyllä taida
huomata kuin vaativa kuski, sijoittajat takapenkillä voivat ottaa rennosti.
Mutta kokonaisuudessaan kolmelitrainen dieselkone on se sulavampi vaihtoehto.
Se jopa kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin hybridi!
Olipa moottori mikä tahansa, voimaa on aina runsaasti.
Kiihtyvyys on mahtavaa, ja vauhti kasvaa huomaamattoman salakavalasti, kun
kuljettaja oppii löytämään kaasupolkimesta sen asennon, josta irtoaa kaikki
mahdollinen teho, ilman että kick-down pakottaa vaihtamaan pienemmälle. Vääntöä nimittäin
riittää! Kuljettaja myhäilee vain tyytyväisenä, kun bisnesmiehet uppoutuvat neuvotteluihinsa,
ja samalla etäisyys takana oleviin kasvaa kiihtyvällä tahdilla.
Airmatic-ilmajousitus sisältää kolme asetusta, jotka
soveltuvat hyvin tilanteisiinsa. Normaaliajossa mennään Comfortilla, joka on
erittäin mukava kaikissa tilanteissa. Pahimmissa mukulakivissä ja kynnyksissä
koria kannattaa nostaa, joka samalla parantaa joustovaroja, mutta
kaarreominaisuudet kärsivät. Sport-asentoa suosittelen aina moottoritievauhdissa,
jolloin S-Mersu jämäköityy ja pysyy tiessä kuin liimattuna. Mutkistakin se
selviää kunnioitettavaa nopeutta, muttei kuitenkaan innosta kuljettajaa
kiertämään aina pienten maalaisteiden kautta. Siihen tarkoitukseen Mersulla on
Magic Body Control, jolloin ilmajousitusta on kehitelty vielä vakaampaan ja
aktiivisempaan suuntaan.
Se onkin yksi harvoista lisävarusteista, joka maahantuojan
esittelyautosta puuttuu. Uuden vastaavan listahinta nousee yli 187 000
euroon! Lisävarusteiden osuus siitä on yli 35 000 euroa! On siis helpompi
keksiä, mitä autosta vielä puuttuu, kuin luetella kaikkia upeita keksintöjä ja
innovaatioita. Yksi niistä on 360-asteinen lintuperspektiivikamera, joita saa
jo perheautoihinkin.
Vaikka uutta S-Mersua voidaan pitää hyvällä omalla tunnolla
maailman parhaana autona, ehdottomaan täydellisyyteenkin on silti vielä
hienoisesti matkaa. Mutta mitättömät kritiikin kohteet oikeastaan vain korostavat
Stuttgartin lippulaivan ylivoimaista etevyyttä: Esimerkiksi
taskuperuutusautomaatti tuomittiin yhden kokeilun perusteella onnettomaksi
yritykseksi. Mukautuva vakionopeudensäädin hämääntyi pari kertaa ja jarrutti
yllättäen erään moottoritietä ylittävän sillan kohdalla. Eikä TV löytänyt kuin
muutaman hassun Ylen kanavan. No, harvoin sieltä töllöstä nykyään mitään
katsottavaa näkee…
Tähti
Jokainen ominaisuus toimii niin varmasti ja sujuvasti, että
klassisen ratin taakse on helppo kotiutua. Ja jokaiseen salattuun ominaisuuteen
kannattaa ehdottomasti tutustua. Monet niistä eivät ole millään tavalla
tarpeellisia, mutta aiheuttavat sulavalla toiminnallaan välittömästi himon ja
riippuvuuden. Eihän tästä haluaisi luopua ollenkaan! Neiti B:kin rakasti sitä...
Kaiken kaikkiaan, varsinkin täydellä kattauksella
ajoavustimia, S-Mersu tuntuu jotenkin yliholhoavalta hovimestarilta, joka
hoitaa kuljettajan ja matkustajien tarpeet välittömästi ja huomaamattomasti.
Kaikki ohjaus tapahtuu kuitenkin hienovaraisesti, nöyrästi ja
kunnioittavasti. Eikä se tee virheitä. Tai oikeastaan se on kuin
suojelusenkeli, joka vie perille kaikkein hankalimmissakin olosuhteissa. Sinä
vain päätät suunnan ja vauhdin. S-Mersu hoitaa loput!
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti