Suomalainen jääräpää ei silti myönnä ostavansa Toyota
Yarista sen takia, että sellaisella lennetään kahtasataa ikivanhojen mäntyjen
välissä. Mutta oma esimerkkini on poikkeuksellinen vahvistus väitteelle! Vain viikkoja
sen jälkeen, kun Sauberin F1-talli julkisti kilpailevansa tulevalla kaudella
Alfa Romeon nimissä, hankin Hämeenlinnan Autokouluun tuoreen Giuliettan!
Enkä tyytynyt vain hankkimaan Alfa Romeota, vaan halusin sen
näyttävän myös siltä! Koko talven olen hahmotellut päässäni näyttävää teippausta,
joka muistuttaisi mahdollisimman hyvin Kimi Räikkösen viimeisintä Formula 1 -autoa.
Kun talli viimein julkisti autonsa värityksen Barcelonan testeissä, isot
rattaat pyörähtivät nopeasti liikkeelle.
Noin kahta kuukautta myöhemmin Alfa on vihdoin valmis!
Lopputuloksia voitte ihmetellä kuvista. Suoraan sanottuna en olisi uskonut sen toteutuvan
näin nopeasti. Hämeenlinnalainen OA Hyvönen ja tallikaveri Luolaja Creative saivat
toteutettua visioni erittäin tyylikkäästi. Viininpunainen sävy on metallihohtoinen,
ja yksityiskohdatkin kestävät lähemmän tarkastelun. Tuplaviiva on juuri sopivan
kaareva ja sopusuhtainen. Tyylitellyssä Alfa Romeon logossa huomasin tänään
olevan piilossa Sveitsin lipun, tallin kotimaasta muistuttaen. Kaiken kaikkiaan
olen luomukseen kieltämättä erittäin tyytyväinen!
Todellisuudessa olen haikaillut Alfa Romeota opetusautoksi jo
pidemmän aikaa. Syytkin on helppo luetella: Ensinnäkin, Giulietta muistuttaa
ominaisuuksiltaan vanhan koulukunnan autoja. Siinä on siis perinteinen käsijarru,
joka on tarpeellinen liukkaan radan opetuksessa. Toiseksi, se käynnistyy avaimesta
kääntämällä. Näinhän siis käynnistyy hyvin todennäköisesti se oppilaan
ensimmäinen autokin! Nykytrendien mukainen nappikäynnistys löytyy vain harvan
aloittelevan autoilijan ensimmäisestä menopelistä. Ja Alfa Romeo on tietysti
huomattavasti persoonallisempi vaihtoehto kuin vaikkapa Kia, joka sekin täyttää
helppokäyttöisen perusauton kriteerit!
Giulietta on myös tunnokas ajettava, mikä varmasti helpottaa
opetusta. Nopea ohjaus saattaa tosin olla joillekin hankala hahmottaa. Lisäksi
vaihteiden välitykset ovat mielestäni paremmat: Giulietta ei työnnä
kakkosvaihteella liian lujaa mutkiin ja risteyksiin, toisin kuin monet saman
luokan diesel-autot. Heti kun opetuspoljin saadaan asennettua paikalleen, pääsevät
oppilaat toteamaan saman. Kunhan koko komeus vielä kestäisi opetuskäyttöä. On
tunnustettava, ettei italialainen yllä saksalaisten laatutasoon. Toivottavasti
siis kaikki osat pysyvät ehjinä!
Alfa Romeo toteutti muuten myös itse vastaavan idean kuin
minä. Vain muutama päivä sen jälkeen, kun sain ensimmäisen hahmotelman Paint 3D:llä
valmiiksi, tehdas julkisti erikoiserän Stelviosta ja Giuliasta, joissa on vähän
vastaavanlainen teippaus. Liekö heillä ollut pääsy dropbox-kansiooni? Tosin
tämä Giulietta muistuttaa ulkoasultaan paljon enemmän F1-autoa, kuin
valmistajan oma näkemys. Ja on aivan turha haastaa oikeuteen, Alfa Romeon
kannattaa olla vain tyytyväinen, että suostuimme maksamaan itse tästä taideteoksesta!
© Caradise 2019 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti