Viime viikonloppu kului taas autotapahtumien merkeissä:
Lauantaiaamuna olin työkeikalla Spinnerille Kiikalassa, ja samaan aikaan
Ahveniston moottorirata täyttyi amerikkalaisista autoista. Ehdin takaisin
Hämeenlinnaan sopivasti LinnaCruisingin valtaisan letkan lähtöön. Sunnuntain
vietin brittiautojen parissa Fiskarsissa.
Burnout Party
Suomeen on rakennettu hämmästyttävän monta lentokenttää keskelle ei mitään. Kiikalan kenttä Salon kunnan alueella on yksi tällainen. Kun varsinaista lentoliikennettä niissä ei kunnolla ole, ne toimivat erittäin hyvinä paikkoina kiihdytyskisoille. Riverside Cruisersin järjestämä Burnout Party oli jo 27. kiihdytyskisa katuautoille ja astetta tehokkaammillekin. Kiikalan Lentokentällä se on pidetty vuodesta 1993 lähtien.
Vaikka tapahtuma on ollut jopa lopetusuhan alla, silti
tänäkin vuonna yleisö löysi kohtuullisen hyvin paikalle. Kiihdytyskaistan
alkupää oli täynnä yleisöä, samoin varikolla ja myyntikojuilla oli sopivan
tiivis tunnelma. Autoja oli jälleen radalla lähemmäs sata, myös pyöriä oli
useita kymmeniä.
Kalusto oli ilahduttavan monipuolista, varsinkin kaikille
vapaassa Streetman-luokassa. Silti ajat olivat hyvinkin erilaisten autojen
kesken yllättävän tasavertaisia. Yksikään auto ei kyennyt kymmenen sekunnin
alitukseen, mutta useampi prätkä suoritti neljännesmailin kiihdytyksen reiluun
yhdeksään sekuntiin. Mieleenpainuvimmat autot olivat harvinainen TVR Chimaera
500, hurja ”Tappaja-Mosse”, sekä Lamborghini Gallardo kahdella turbolla!
LinnaCruising
LinnaCruising lienee yksi uuden kotikaupunkini suurimpia vuotuisia tapahtumia. Arviolta tuhatkunta jenkkiä kerääntyi päiväksi Ahveniston radan kaarteisiin. Itse en ehtinyt nähdä niistä kuin vilauksen, kun aloin metsästää hyvää kuvauspaikkaa letkan varrelta. Jäin lopulta heti starttipaikan lähistölle, josta näkisi parhaiten kaikki autot.
Sainkin hyvän määrän kuvia, kunnes eräs tuttu Järvenpäästä
yllättäen kaartoi letkassa seuraavana. Jono oli jo siinä kohtaa lähes
pysähtynyt, joten oli helppo hypätä täyskokoisen Pontiac Bonnevillen
takapenkille. Samalla näki koko parikymmentä kilometriä pitkän lenkin Hattulan
ja Aulangon kautta takaisin Tiiriöön.
Reitti on hyvin paikallisten tiedossa, ja oli upeaa huomata
kuinka käytännössä koko matkan pituudelta oli kertynyt ihmisiä katsomaan. He
olivat hyvin varautuneet puutarhatuolein ja eväin, sillä useiden satojen
harrasteautojen lipuminen kunkin paikan ohi kestää parikin tuntia. Keskustaa
lähestyttäessä tuntui että puoli kaupunkia oli kokoontunut ihastelemaan
amerikanrautoja.
Britit Kohtaavat
Pari vuotta sitten englantilaisten ajoneuvojen päätapahtuma saapui takaisin upeisiin puitteisiin Fiskarsin ruukkialueelle. Tuntuu että samalla Brittien kohtaaminen on saanut piristysruiskeen. Tapahtumaan on saatu enemmän autoja, enemmän kävijöitä, ja joskus jopa maahantuojien tukeakin.
Joka vuosi paikalle saadaan myös joitain maailmanluokan
harvinaisuuksia. Tänä vuonna suurin kohu syntyi erittäin pienen Lotus Elevenin
näköisen urheiluauton ympärille. Tarkempi tutustuminen paljasti auton Westfield
XI-malliksi. Se on täydellisesti yhtenevä replica ja itse asiassa vielä
harvinaisempi kuin esikuvansa, vain 50 tällaista on valmistettu.
Vähän yleisemmistä klassikoista oli monestakin useita
esimerkkejä. Morganeita oli kuusi, TVR:iä viisi, Lotus Espritejä kolme ja sitä
rataa. Mutta kun palauttaa mieleen englannin ruhtinaallista autohistoriaa,
valtava määrä pienvalmistajia, Aston Martin suurimpana, jäi vielä odottamaan
edustajia tuleville vuosille...
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti