Bentley Continental GTC:hen on ahdettu tuplasti kaikki se, mistä autossa voi unelmoida.
Kun autotehdas alkaa suunnitella autoa mallistonsa alkupäähän, se on aina pienempi ja kevyempi ja kaikella tavalla heikompi kuin isoveljensä. Bentley kuitenkin todistaa ihailtavalla tavalla, että asioiden ei aina tarvitse mennä niin kuin ne ovat ennen menneet. Kun tämä jalo englantilaisvalmistaja toi Volkswagenin avustamana edullisemman mallisarjan markkinoille, se ei suinkaan ollut millään tavalla kutistettu versio isommastaan. Se oli toki kooltaan pienempi kuin Azure ja Arnage, mutta hurjasti näitä molempia tehokkaampi!
Bentley Continental GT esiteltiin vuonna 2003 merkin uudeksi myyntihitiksi olemalla selvästi halvempi kuin muut tuotannossa olevat vaihtoehdot. Ja myyntimenestyshän siitä tuli! Tästä rohkaistuneena Bentley toi vanhan, maagisen kauin omaavan nimen, Flying Spurin, uudelleen valikoimaan. Se oli edeltäjänsä kunniaksi neliovinen, mutta hieman pienempi ja ”arkisemman” näköinen kuin huippumalli Arnage.
Molempien mallien keulalle laskettiin lähes palvonnan arvoinen moottori. VAG-konsernin limusiineista tuttuun 12-sylinteriseen VR-koneeseen ruuvattiin kaksi turboa kylkeen. Näin saatiin merkin perinteille ominaiset vääntölukemat. Tämän lisäksi molempien mallien suorituskyky ylitti kaikki mahdolliset kuvitelmat. Sekä coupé että sedan ylittävät kumpikin 300 km/h huippunopeuden ja reilusti. Tuloksena maailman nopeimmat nelipaikkainen Coupé sekä neliovinen henkilöauto.
Tähän menestysreseptiin perustui myös kangaskattoinen avomalli. Luonnollisesti tehdas synnytti jälleen uuden ennätysauton. Bentley Continental GTC on kaikkien aikojen nopein nelipaikkainen avoauto. Kaksi ja puolitonninen jätti kiihtyy sataseen ”vasta” 4,8 sekunnissa. Pääasia on kuitenkin vaivaton vääntö ja sitkeys vaikka kuljettaisiin samaa vauhtia mitä AMG-Mersuilla voi nopeimmillaan kulkea.
Ja mikä tärkeintä, kaikki tämä tapahtuu äärettömän ylellisessä mukavuudessa ja hiljaisuudessa. Tilaa on jokaiselle neljälle matkustajalle ylenpalttisesti. Jokainen heistä aistii jalopuun ja nahan tuoksun, sillä lähes kaikki sisällä on päällystetty näillä arvokkailla luonnon antimilla. Tyylin tasapainon viimeistelee sopivat silaukset kromia juuri oikeissa paikoissa eikä yksityiskohdissakaan ole sorruttu Ford-konsernin tapaan köyhän miehen kompromisseihin.
Volkswagenin isännöinnistä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, Bentley on vihdoin irtautunut Rolls-Roycen varjosta ja luonut itselleen mielikuvan erittäin suorituskykyisestä luksusmerkistä. Tämän huomaa parhaiten ulkonäöstä. Enää Bentley ei ole se toinen kahdesta identtisestä kaksosesta, jolle on jätetty olosuhteiden pakosta se tylsemmän näköinen maski.
Kaikki kolme Continental-mallia on muodoiltaan hyvin pyöreitä. GT:n kuvia katsellessa se vaikuttaa liian pyöreältä, mutta luonnossa tuohon pyöreiteen ei juuri kiinnitä huomiota. Ennemminkin korin linjoihin Coupéssa, avomallin sopusuhtaiseen kangaskattoon sekä historiaa peilaaviin lokasuojan kaariin. Keula on ehkä silti hieman liian muikea pyöreine lamppuineen. Eroa on kuitenkin hyvä tehdä välittömästi Rollsin kulmikkaaseen ja ryhdikkääseen keulailmeeseen. Takana asiat ovat paremmin. Täälläkin on huomattavaa pyöreyttä, mutta nyt pysytään huomattavasti paremmin tasapainossa. Yli metrin levyinen ja hyvin ohut led-jarrovalorivistö on erittäin siisti.
Bentley ei onneksi lähtenyt kikkailemaan robottimaisilla taittuvilla peltikatoilla, vaan on suunnitellut GTC:hen erittäin kauniin kangaskaton. Se näyttää etukulmasta katsottuna lähes huomaamattomalta, mutta kuitenkin laadukkaan paksulta. Sopivalla värityksellä olemusta voidaan entisestään keventää. Kokonaisuudeltaan Bentley Continental GTC on melkein kauniimpi katto ylhäällä kuin alhaalla, ja selvästi umpimallisia sisariaan upeampi. Se näyttää myös isommalta kuin onkaan, eihän pituutta ole edes viittä metriä...
Bentley Continental GTC on osoitus siitä, kuinka kaikki tarpeellinen ja mahdollinen voidaan sovittaa tyylikkääseen tasapainoon yhteen autoon, kunhan vain rahaa käytetään kunnolla auton suunnitteluun. Sama koskee oikeastaan koko Continental-kolmikkoa. Onko koskaan ennen saatu näin edistyksellistä tekniikkaa, tällaista suorituskykyä ja vakautta, tällaista hiljaisuutta ja mukavuutta samaan pakettiin, menettämättä kuitenkaan auton persoonallisuutta? Eikä se loppujen lopuksi ole edes niin tuhottoman kallis muuta kuin autoveron riivamissa maissa.
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti