Historic-luokan ratakilpailuja on järjestetty Suomessa
vuodesta 1990 lähtien, eli nyt oli vuorossa jo 24. kerta. Varsinaisia
Historic-luokkia on kaksi: formulat ja vakioautoihin perustuvat umpiautot.
Molemmista on vielä runsaasti alaluokkia. Esimerkiksi autot jaetaan vakioihin
ja erikoisvakioihin tai GTS-autoihin. Sen lisäksi autot on jaoteltu vielä
ikäkautensa ja iskutilavuutensa mukaan. Vakioautot ovat kirjaimellisesti
normaaliin sarjatuotantotekniikkaan perustuvia autoja tietyin turvavaatimuksin,
mutta erikoisvakioiden ja GTS-autojen virittely on vapaampaa, kunhan se tapahtuu
ajanjaksolleen ominaisin tavoin. Monella tämän luokan autolla onkin
vuosikymmenten kilpaura jo takanaan!
Varsinaisten Historic-luokkien lisäksi päivän aikana kisataan
useissa oheisluokissa. Roadsport-luokassa auton rakentelu ja virittäminen on
vielä vapaampaa kuin Historic-luokassa. Peruslähtökohtana on, että auton on
oltava FIA:n luokittelema. Mini tonni –luokka on Suomen vanhin edelleen kisaava
merkkiluokka, ja kilpailee osana Historic Race Cupia. Myös puhtaille
rata-autoille on kolme luokkaa: Locost-autot ovat Lotus Sevenin tyyppisiä
itserakennettuja kipa-autoja. Moottorina voi olla mikä tahansa nelisylinterinen
ja useimmiten se on jostain moottoripyörästä. SS 1300 –luokan autot ovat
entisiä Special Saloon –luokan autoja, joiden sylinteritilavuus on alle 1,3
litraa. Subaru Sport –luokassa autot ovat englantilaisen Van Diemen –tehtaan rakentamia
pieniä GT-autoja Subarun 2,2-litraisella tekniikalla. Näillä ajettiin kilpaa
1990-luvulla, ja on hienoa, että aikoinaan suhteellisen edullisilla
rata-autoilla päästään edelleen ajamaan kilpaa radalla!
Olosuhteista ja lähinnä kapeasta historiasta johtuen osallistuvat
autot perustuvat käyttöautoihin, jotka olivat suosittuja 1960- ja 70-luvulla
Suomessa. Eli varsinaisia harvinaisuuksia Suomen Historic-kisoissa näkee
harvoin, mutta joka vuosi mukana on myös oikeita urheiluautoja, esimerkiksi
Porscheja, Mustangeja tai kevyitä englantilaisia avoautoja kovalla katolla.
Tämän vuoden tähtenä loisti ’64 Corvette Grand Sport, joka oli ainoa GTP-luokan
edustaja. Se muistuttaa Zora Arkus Duntovin 1960-luvulla suunnittelemaa
prototyyppiautoa, ja tehoa on yli 500 hevosvoimaa mukavan murinan saattelemana!
Kisojen välissä turva-auton tehtävää toimitti komeasti Gulf-väritteinen Ford
GT.
Tunnelma Ahvenistolla on hieno ja yleisöä mäenrinteillä sadoittain.
Harjun huipulla on harrasteajoneuvoparkki, jonne tänäkin vuonna oli kerääntynyt
satakunta klassikkoa. Ylhäältä hyppytornin juuresta näkee hienosti koko
varikkoalueen ja kolmanneksen radasta. Kisalähtöjen tauolla puolet
harrasteajoneuvoista osallistuivat paraatiin joka kiersi muutaman kerran
mäkisen ja mutkaisen radan ympäri.
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti